Šejch mešity Al-Aksá: Jeruzalém bude muslimský navždy

Ohodnoťte článek

Chrámová hora
Chrámová hora

Kazatel z mešity Al-Aksá v Jeruzalémě šejch Júsuf Salame (Yusuf Salameh) minulý čtvrtek odsoudil prohlášení izraelského Nejvyššího státního zástupce Jehudy Weinsteina (Yehuda Weinstein), že na komplex mešity je nutné aplikovat izraelské právo.

Weinsten uvedl, že Chrámová hora v Jeruzalémě je součástí státního území Izraele a proto se ve vztahu k ní musí aplikovat izraelské právo, včetně právních norem týkajících se ochrany památek, výstavby a plánování. Současně řekl, že izraelské právo je nutné aplikovat obzvlášť citlivě a pragmaticky.

V reakci na to šejch Salame uvedl, že „Al-Kuds“ (Al-Quds, arabské jméno Jeruzaléma) je islámské město, jak to určit stvořitel světa a je zmíněno v Koránu.

Prohlásil, že rozhodnutí žádné osoby nemůže změnit tuto skutečnost, a zdůraznil, že „Al-Kuds“ zůstane islámský na věky věků. „Al-Kuds vyvrhl své okupanty v minulosti a vyvrhne i tohoto okupanta,“ uvedl.

Šejk Salame dodal, že mešita Al-Aksá se rozkládá na více než 144 dunamech půdy a zahrnuje celé území uvnitř zdí, budovy, cesty, terasy a dómy mešity. Prohlásil, že území patří Waqfu jak nad zemí, tak pod ní, a vyzval UNESCO, aby převzalo zodpovědnost a chránilo historická islámská místa ve svatém městě.

Abdul Rahmán Abbad, hlava rady muslimských učenců v Jeruzalémě, minulý týden uvedl, že „muslimové jsou jediní,kdo vlastní tuto mešitu.“

Trval na tom, že náboženské autority nejsou vázány izraelskými rozhodnutími, a v prohlášení před zahájením muslimského svatého měsíce ramadánu, kdy muslimové proudí do komplexu Al-Aksá, varoval před izraelskými úmysly.

Chrámová hora byla na základě rozhodnutí tehdejšího ministra obrany Mošeho Dajana (Moshe Dayan) po osvobození a sjednocení Jeruzaléma v roce 1967 ponechána v rukou muslimského Waqfu. Waqf této příležitosti využil a odstranil veškeré známky starověké židovské přítomnosti na tomto židovském svatém místě. U vstupu na Horu nechal Waqf osadil tabuli, která informuje: „Komplex mešity Al-Aksá a vše v něm jsou islámské vlastnictví.“

Izraelská policie ve snaze uklidnit Waqf diskriminuje Židy. Omezuje počet židovských věřících, kteří smějí současně vystoupit na Chrámovou horu, aby nedocházelo ke konfliktům s věřícími muslimskými. Přístup na Horu také často Židům zcela zakazuje v reakci na muslimské nepokoje – i když jsou důkazy o tom, že muslimské výtržnosti byly předem plánované, právě s cílem vypudit Židy.

Představitelé Waqfu nedávno mladému Židovi na Chrámové hoře – nejsvatějším místě judaismu – nařídili, aby si sundal kipu (jarmulku), protože „toto je svaté místo.“

sc

Článek je překladem ze zpravodajského webu Arutz Sheva – Israel National News, a to článku Al-Aqsa Sheikh: Jerusalem will be Muslim Forever.

2 komentáře u „Šejch mešity Al-Aksá: Jeruzalém bude muslimský navždy“

  1. Prosím, mohl by mi někdo přiblížit historická data a skutečnosti, od kterých se v Koránu odvíjí přesvědčení,že Al-Kuds, po tisíciletí zvaný Jerusalem, je muslimské město?
    Při modlitbách se židé a křesťané obracejí k Jeruzalému jak v orientaci staveb tak svatostánku i ve svém postoji. Muslimové se modlí směrem tam,kde je Mekka.
    Navíc dějiny judaismu jsou starší než učení obsažené v Koránu,které absorbovalo jak judaismus tak i křesťanství.

Komentáře nejsou povoleny.