Paraša VAJECE (Gn 28,10 – 32,3)

Ohodnoťte článek

28,10

Proč se zde uvádí  „ ויצא יעקב – Jákob vyšel“ z Beer Ševy… a u Abrahama se neuvádělo, že „ויצא אברם – Abram vyšel“ z Charánu….?

Odchod spravedlivého z určitého místa zanechá pocit prázdnoty v onom místě. Jákob žil blízkosti Izáka a Rivky. Poté, kdy odešel, rodiče náhle pociťovali prázdnotu a Jákob jim chyběl. Kdežto Abraham, který žil v Charánu, v pohanském prostředí, tak když odtud odešel, nikdo z jeho sousedů si toho ani nevšiml. Pohané po Abrahamově odchodu neměli pocit duchovní prázdnoty a spravedlivý jim vůbec nechyběl. (Podle bratislavského rabína Chatama Sofera, 1762-1839.)

30,1-2

ותרא רחל כי לא ילדה ליעקב ותקנא רחל באחותה….

Když Ráchel viděla, že Jákobovi nerodí, žárlila na svou sestru…

Ráchel viděla, že Lea, kterou Jákob miluje méně než ji, že mu rodí syny. Začala na svou sestru žárlit a závidět jí. Měla za to, že když ji Jákob bude milovat méně, tak i ona mu prorodí syny. Proto začala Jákobovi říkat všelijaké věci, aby se rozčílil. Nakonec tohoto svého cíle dosáhla: Jákob vzplanul proti Ráchel hněvem a okřikl ji…(verš 2). Ráchel dosáhla také svého druhého cíle a Jákobovi porodila syna Josefa.  (podle קול שמחה rabiho Simchy Bunema Bonharta z Przysuchy, 1765-1827)

30,25

ויהי כאשר ילדה רחל את יוסף ויאמר יעקב אל לבן שלחני ואלכה אל מקומי אל ארצי

Když Ráchel porodila Josefa, řekl Jákob Lábanovi: „Propusť mě, abych mohl odejít do svého domova a do své země.

Ezau se chtěl svému bratru Jákobovi pomstít za to, že ho obelstil, když se za něj vydával a jejich slepý otec Izák dal Jákobovi požehnání, které měl připravené pro svého prvorozeného syna Ezaua. (O tom, že Ezau prodal Jákobovi své prvorozenství, samozřejmě nevěděl). Josef mohl dát svému strýci Ezauovi takovou odpověď: „Moji bratři mi udělali mnohem horší věc, když mě prodali do otroctví. Já jsem se jim ale nepomstil, naopak, oplatil jsem jim jejich špatný skutek dobrem. Taková odpověď zcela Ezaua odzbrojila. (neznámý autor)