¾ izraelských Židů podporují vojenskou/civilní službu charedim

Ohodnoťte článek

volby do 19. KnesetuDrtivá většina izraelských Židů – 73 % – podporuje povinnou vojenskou vojenskou nebo civilní službu charedi-zbožných Židů.

Vyplývá to z průzkumu Mírový index Izraelského demokratického institutu, který proběhl 3. a 4. února na reprezentativním vzorku 606 dospělých židovských Izraelců.

Povinná služba a pracovní zapojení charedim

Podle průzkumu 41 % izraelských Židů má za to, že příští izraelská vláda by měla zavést povinnou službu jak pro charedi-zbožné, tak pro arabské občany Izraele. Dalších 32 % se vyslovilo pro povinnou službu charedim, ne však Arabů.

23 % respondentů je proti povinné službě jak charedim, tak Arabů a 2 % se vyslovilo pro povinnou službu Arabů, ne však charedim.

Otázka, zda by charedi-zbožní měli mít povinnou vojenskou nebo náhradní civilní službu, byly jedním z hlavních témat lednových voleb do 19. Knesetu a točí se kolem ní i probíhající jednání o vytvoření vládní koalice. Zásadovým zastánce služby je strana Ješ Atid, jednoznačně ji odmítají charedi strany Šas a Sjednocený judaismus Tóry.

Průzkum také porovnával relativní důležitost povinné služby charedim a jejich zapojení do pracovního procesu. 44 % izraelských Židů považuje za důležité, aby charedim pracovali, zatímco 31 % považuje za důležitější jejich vojenskou nebo civilní službu. 19 % má oboje za stejně důležité a 5 % nepovažuje za důležité ani jedno.

Volební motivace

Průzkum se také zabýval okolnostmi, na jejichž základě si voliči vybírali strany v nedávných parlamentních volbách.

51 % židovských voličů uvedlo, že vybíralo strany podle domácích témat (jako jsou ekonomika, společenské vztahy a náboženství), 23 % na základě zahraničních a diplomatických témat a 23 % na základě obou skupin současně.

Diplomatickým a obranných tématům dávalo přednost 54 % voličů kandidátky Likud-Jisrael Bejtejnu a 43 % voličů Tnua (Hnutí) Cipi Livni. Naopak 80 % voličů Ješ Atid (Budoucnost existuje) a 65 % voličů Avody (Strany práce) považovalo za důležitější domácí témata.

Přibližně 54 % respondentů volilo podle stranické ideologie, 24 % na základě toho, kdo stranu vede, a 17 % bralo v úvahu oboje stejně.

Nejvíce si ideologicky vybrali voliči levicového Merecu – 91 %. Naopak voliči Likud-Jisrael Bejtejnu dávali důraz na ideologii nejméně s jen 30% ideologických voličů.

Spokojenost s výsledky voleb

S výsledkem voleb byla spokojena mírně nadpoloviční židovská většina, konkrétně 54 % dotazovaných. Nejspokojenější se 74 % jsou voliči strany Ješ Atid, která ve volbách excelovala. Značně spokojeni jsou se 72 % i voliči Bajit Jehudi (Židovského domova) a s 61 % i voliči Likud-Bejtejnu a Tnua.

Naopak spokojeno je jen 36 % voličů Šas a naprosto žádný z dotázaných voličů strany Kadima (Vpřed).

Z izraelských Arabů je spokojeno jen 37 %.

4 komentáře u „¾ izraelských Židů podporují vojenskou/civilní službu charedim“

  1. Podle meho nazoru se vsem ma merit stejnym metrem a nevim, proc by se meli charedim vyhybat branne povinnosti jen proto, ze jsou, dle jejich vlastniho mineni, poboznejsi nez ostatni. A pokud jim tato skutecnost opravdu nejak brani slouzit v armade, necht jdou povinne na civilni sluzbu. Jestlize maji neustale plna usta micvot, necht micvot plni v praxi a jsou uzitecni treba v nemocnicich nebo v domovech senioru.

    1. Tak tak, na tom se shodneme. Ne každému je dáno být dobrým vojákem, ať už v poli nebo v zázemí. Ale náhradní civilní služba tohle všechno řeší.
      (Ponechávám stranou, že ideální je ponechat armádu na starost profesionálům, jako tomu je dnes v Česku, protože to si Izrael naneštěstí nemůže dovolit)

      1. Take bych byla pro profesionalni armadu, ale to je zatim hudba vzdalene budoucnosti, pokud vubec. Bohuzel pokud nekdo neortodoxni dava prednost civilni sluzbe, protoze presne jak jste psal, ne kazdemu je dano byt dobrym vojakem, musi hrat podobnou nabozenskou saradu jako neter meho manzela, ktera musela predstirat, ze je velmi ortodoxni, aby ziskala potrebne potvrzeni.

        1. Souhlasím. Jde o to, aby charedim věděli a poznali na vlastní kůži, že mají i jinou povinnost než sedět v ješivě a pak celý život zasvětit studiu tóry a plození množství potomků, kteří jsou ve výsledku stejným přínosem pro stát izrael jako tatínci.

Komentáře nejsou povoleny.