Bojují Šas a Židovský domov o Vrchní rabinát?

Bojují Šas a Židovský domov o Vrchní rabinát? 5.00/5 (100.00%) 1 ohodnocení

Ariel Atias, Arje Deri, Eli Jišaj
předsednictvo Šas (zleva) – Ariel Atias, Arje Deri, Eli Jišaj

Napětí a spory mezi sefardskou charedi stranou Šas a národně náboženským Bajit Jehudi (Židovským domovem) jsou ve skutečnosti bojem o kontrolu Ministerstva náboženských služeb (המשרד לשירותי דת) a Vrchního rabinátu (הרבנות הראשית לישראל).

Tvrdí to web Jisrael HaJom (Izrael dnes) s odvoláním na nejmenovaného poslance Bajit Jehudi.

Přestože se Bajit Jehudi navenek vyslovuje vůči Šas relativně vstřícně, dává přednost tomu, aby Šas v koalici nebyla. „Dává smysl, aby Šas ve vládě nebyla a Jahadut HaTora (Sjednocený judaismus Tóry) ano. Problém máme jen se Šas, od voleb na nás útočili při každé příležitosti,“ uvedly zdroje z Židovského domova.

Během posledního týdne se objevily zprávy, že Židovský domov v rámci jednání o budoucí izraelské vládní koalici uzavřel dohodu se stranou Ješ Atid (Budoucnost existuje), že ve vládě budou buď strany obě nebo žádná. Obě strany přitom mají dohromady 31 poslanců ze 120 a silou se tak vyrovnají vítěznému Likudu designovaného premiéra Netanjahua.

Jedním z hlavních bodů programu Ješ Atid je přitom „rovné sdílení břemene“, tedy povinná vojenská nebo náhradní civilní služba i pro charedi-zbožné Židy, kteří se jí zatím mohli úspěšně vyhnout náboženským studiem. Naopak Šas a Sjednocený judaismus Tóry toto ostře odmítají.

Spojenectví Ješ Atid a Židovského domova dává ještě větší smysl, pokud se vezme v úvahu, že druhá ze stran otevřeně hlásá, že chce změny Vrchního rabinátu, tedy státní instituce, která odpovídá za konverze, židovské sňatky a další zásadní aspekty židovského života v Izraeli. Židovský domov chce rabinát více otevřít neortodoxním Židům a obviňuje charedim, že si rabinát přisvojili. Šas naopak tvrdí, že změny by mohly vést k porušení halachy (židovského práva). Noví vrchní rabíni mají být vybráni v červnu letošního roku.

O nemalých obavách charedim z povinné vojenské/civilní služby svědčí společné naléhavé jednání Rad učenců Tóry dvou hlavních charedi hnutí – Degel HaTora a Agudat Jisrael – které proběhlo včera v Bnej Braku poprvé za takřka 20 let.

בכיר בבית היהודי: „בנט מעדיף את ש“ס בחוץ“  – zpráva Jisrael HaJom (hebrejsky)

7 komentářů u „Bojují Šas a Židovský domov o Vrchní rabinát?“

  1. Ono to je ale velmi těžké, cokoli interpretovat nepoliticky, protože halacha je přece cesta životem podle Tóry a rabíni ji mají vysvětlovat a již toto vysvětlování, interpretace mohou být pochopeny například jako politický tlak. Není to jednoduché…. a hlavně ne jednoznačné.

      1. Náboženství formuje osobní názory člověka, a to včetně voličů a jimi zvolených politiků. Takže náboženské přesvědčení (nebo jeho absence) se v politice samozřejmě vždy a všude na světě projevuje.

  2. Mam na mysli predevsim urcita rozhodnuti, ktere Vrchni Rabinat prijme ohledne konverzi a s tim spojenych dalsich udalosti zasahuji v zivote obycejnych lidi(po konverzi svatba, deti atd.),kteri napr.v nejaky rok konvertovali, pote zalozili rodiny atd., po nekolika letech(jeden extrem i byl po 16 letech po svatbe) se dozvedi, ze jim novy(ve smyslu novych hlav.rabinu) Vrchni Rabinat zpetne(!) zrusil konverzi jako neplatnou. Pak z toho je dominovy efekt(po zruseni platnosti konverze je nasledkem i neuznani pozdejsi svatby, status deti se zmeni na nemanzelske atd.)
    Tech pripadu ROZHODNE neni hodne.
    Pak jsou pripady, kdy averze urcitych hlavnich rabinu na tomto Rabinatu vuci „obycejnym“ rabinum, kteri byli zapsani u Rabinatu a provadeli dosud desitky a desitky svateb, najednou dostali dopis, ze byli vyskrtnuti ze seznamu jenom napr.proto, ze nesouhlasi s urcitymi postupy Vrchniho Rabinatu.
    Ted jsem se napr.dozvedel, ze Vrchni Rabinat chce zrusit organizaci „Tzolar“. Neznam duvody priciny, ale bojim se bojim toho, ze nas oddavajici rabin, ktery je clenem teto organizace a bojuje za ni(byt zapsan v dobe nasi svatby na Rabinatu), nakonec upadne v nemylost a Vrchni Rabinat zrusi i zpetne(jako v jinych pripadech) i nasi svatbu.
    Nechci, aby muj prispevek vyznel jako automat.kritika Vrchniho Rabinatu za cokoliv, pro mne zustava opravdovou strazi, aby se napr.nas narod nepomichal s jinymi atd., ale zase nepodporuji excese a politikareni uvnitr, ktere zasahuje i do zivotu obycejnych lidi. To mam na mysli a to kritizuji.

    1. I jen jeden jediny takovy pripad by byl PRILIS. Nechapu, jak se da zpetne zrusit svatba, pokud ji provadel rabin, ktery byl v dobe jejiho konani zapsan na Rabinatu.
      Ale kdyz to tak ctu, stale vice dekuji B-hu, ze jsme se s manzelem nechali v Izraeli oddat masorti rabinem a pak absolvovali obcansky obrad v Praze.

Komentáře nejsou povoleny.