Autobusy „jen pro Palestince“ potěšily Araby a rozzuřily izraelské levičáky

Autobusy „jen pro Palestince“ potěšily Araby a rozzuřily izraelské levičáky 5.00/5 (100.00%) 1 ohodnocení

autobus Afikim v Ejal
nastupování do nové linky společnosti Afikim na kontrolním stanovišti Ejal

Autobusy izraelské veřejné dopravy vozící z Judeje a Samaří do „vnitřního Izraele“ a zpět společně izraelské Židy a palestinské Araby jsou přeplněné. Toto prosté zjištění vedlo izraelskou autobusovou společnost Afikim k rozšíření nabídky o dvě linky pro Araby.

Arabové pondělní oznámení uvítali. Izraelské levičáky ale chytl psotník a křičí o rasismu, segregacionalismu a apartheidu – co na tom, že podle sdělení společnosti mohou Arabové samozřejmě i nadále cestovat původními linkami a ty nové jsou navíc, jako rozšíření služeb pro arabský sektor.

Jak vysvětlil mluvčí izraelského ministerstva dopravy, společnost Afikim získala povolení k rozšíření spojů o nové linky po prošetření současné situace.

přeplněný autobus v Samaří
přeplněný autobus v Samaří

Zjistilo se, že izraelské autobusové linky spojující židovské obce v Judeji a Samaří s vnitřním Izraelem využívají často k přepravě i palestinští Arabové, jichž okolo 40 tisíc denně cestuje za prací do Izraele. Nenastupují do autobusů v židovských obcích, ale na zastávkách  na transsamařské dálnici a není výjimkou, že autobus je pak kvůli dalším přistupujícím přeplněný nebo řidič kvůli přeplnění musí odmítnout přijmout další cestující. V přeplněných autobusech pak dochází mezi tlačícími se cestujícími ke slovních a někdy i fyzickým potyčkám.

Situace navíc využívají „černí přepravci“, kteří podnikají bez licence a vozí arabské cestující za mnohem vyšší ceny.

Nové linky společnosti Afikim vyjíždějí z vojenského kontrolního stanoviště Ejal (Eyal) u arabského města Kalkílije (Qalqilya) na různá místa ve vnitřním Izraeli. Palestinští Arabové se na místo odjezdu dopravují soukromými arabskými minibusy.

Byť to není nikde výslovně stanoveno, předpokládá se, že nové linky budou využívat převážně nebo spíše výlučně judejští a samařští Arabové. Tomu nasvědčuje i to, že reklama na ně byla zveřejněna jen v arabštině a v arabských vesnicích.

Kritika izraelské krajní levice a reakce na ni

„Vytváření oddělených autobusových linek pro izraelské Židy a Palestince je odporný plán. Je to čistý rasismus. Takový plán nelze ospravedlnit tvrzením o bezpečnostních důvodech nebo přeplněnosti,“ prohlásila Jessica Montell, ředitelka nevládní organizace B’Celem (B’Tselem), chránící za peníze ze zahraničních grantů údajně porušovaná práva palestinských Arabů.

„Namísto boje s rasismem vláda spolupracuje s rasistickým systémem a vytváří různé autobusy pro Palestince a izraelské osadníky. Na Západním břehu není demokracie. Je to mnohem blíže apartheidu než demokracii,“ nešetřil ostrými slovy ani Jariv Oppenheimr (Yariv Oppenheimer), vůdce krajně levicové izraelské nevládní organizace Mír nyní (Šalom Achšav, Peace Now).

Izraelské ministerstvo dopravy v reakci na kritiku zdůraznilo, že podle izraelských zákonů má jakýkoliv cestující  právo cestovat jakýmkoliv autobusem a „tyto (nové) linky jsou provozovány s vědomím a na základě dohody s Palestinci.“¨

přeplněný autobus v Samaří
nekonečná fronta Arabů, snažících se v Samaří nastoupit do autobusu do vnitřního Izraele

„Je to gesto dobré vůle. Tyto linky mají sloužit palestinským pracujícím,“ sdělil ředitel ministerstva Uzi Jicchaki (Uzi Itzhaki) v izraelském veřejnoprávním rozhlase s tím, že se jedná o pilotní projekt a existuje plán rozšíření.

Mluvčí izraelské policie Micky Rosenfeld sdělil, že všichni palestinští Arabové vracející se do Judeje a Samaří budou podrobeni stejným bezpečnostním prohlídkám bez ohledu na to, jakým cestují autobusem, což je rutinní postup, na němž zřízení nových autobusových spojů nic nemění.

Jak informují izraelská média, která si nenechala ujít první jízdy nových spojů, arabští cestující jsou spokojení. Pochvalují si, že se snížila přeplněnost a odpadly časté spory s „židovskými osadníky“, k nimž v autobusech docházelo. Nemalou roli hraje také jízdné – to se na nových linkách pohybuje ve výši od 4 do 12 šekelů (tj. od 20 do 60 českých korun), zatímco soukromí černí přepravci žádají okolo 25 šekelů (125 korun).

V noci po oznámení nových autobusových spojů pro Araby nicméně někdo společnosti Afikim podpálil dva autobusy zaparkované v palestinskoarabské obci Kfar Kásim (Kfar Qassem).