Parašat hašavua BEREŠIT (Gn 1,1-6,8)

Parašat hašavua BEREŠIT (Gn 1,1-6,8) 5.00/5 (100.00%) 22 ohodnocení

1 toraZítra o šabatu začínáme opět pravidelný cyklus čtení Tóry od Berešit.

1,1  Na počátku stvořil Bůh…. בראשית ברא ה’…..

Psaná Tóra (Pět knih Mojžíšových-Pentateuch) začíná písmenem „ב – bet“, Berešit – Na počátku. Kdežto zapsaná ústní tradice – Mišna začíná písmenenm „מ – mem“, Mejmataj korin et Šemá – Od kdy čteme Šemá (Dt 6,4…) . Náznak na tyto dva kodexy, na Tora še bi-chtav – na psanou Tóru a na Tora še beal pe – na ústní Tóru, t.j. na Mišnu nalezneme v modlitbě Šemá (Dt 6,7), kde se uvádí „ודברת בם – Vedibarta BaM – a budeš mluvit o nich“. Tak to vykládají naši učenci, že nebudeš mluvit o jiných věcech, neboť budeš mluvit pouze slova psané Tóry a ústní Tóry. To nám právě naznačuje slovo „בם – BaM – o nich“, které je tvořeno dvěma písmeny „bet“ a „mem“. (Podle díla קדושת לוי rabiho Levi Jicchaka z Berdičeva, 1740-1809)

 Když Bůh stvořil člověka, stvořil též יצר טוב (dobrý pud) a יצר רע (zlý pud). V Tóře stojí psáno:

וירא ה‘ את כל אשר עשה והנה טוב מאוד – I Bůh viděl vše, co učinil, a hle, bylo to velmi dobré (Gn 1,31). „טוב“ – to je dobrý pud a „מאוד“ – to je zlý pud. Jak může být zlý pud velmi dobrý?

Protože, kdyby nebylo zlého pudu, nebylo by ani pokroku. Člověka by nic nenutilo postavit si příbytek, neoženil by se, neplodil by děti a ani by nevedl obchodní či jiná jednání.

(Podle midraše Berešit Raba)

Naši učenci říkali: טוב“ זה מלאך החיים“ – „dobré“ – to je anděl života a „מאוד“ – to je anděl smrti. „טוב“ – Ten, kdo se spokojí s dobrem, které má a je šťastný s tím, co má – שמח בחלקו , to je jeho anděl života, který mu prodlužuje jeho dny a leta na této zemi a činí je radostnými. Avšak ten, kdo nemá nikdy dost a stále dychtí po tom, aby měl více a více, pachtí se stále za množstvím-„מאוד“ – to je jeho anděl smrti, který mu zkracuje jeho dny a činí je trpkými.

(Podle slov rabi Jakoba Kranze, zvaného Magid z Dubna, asi 1740 – 1804)