Parašat hašavua NOACH (Gn 6,9-11,32) a šabat roš chodeš

Parašat hašavua NOACH (Gn 6,9-11,32) a šabat roš chodeš 5.00/5 (100.00%) 16 ohodnocení

1 tora6,9   אלה תולדות נח נח איש צדיק תמים היה בדורותיו – Toto je rodopis Noeho: Noe byl muž spravedlivý, bezúhonný ve svém pokolení…V Midraši Rabba, oddíl Noach se uvádí, že o kom je psáno, že „byl – היה“, takový člověk byl od začátku života až do konce spravedlivým – cadikem.Naši učitelé též říkají, že u koho se v Tóře dvakrát za sebou objevuje jeho jméno, jako například v tomto verši – נח נח – Noe Noe, tak takový člověk viděl zcela nový svět. Noe viděl svět před potopou, kdy všichni živí tvorové, včetně člověka se tak morálně zkazili, že nebyla již nejmenší naděje na jejich nápravu a Hospodin litoval, že je stvořil. Noe také viděl nový svět po potopě.

6,16

צהר תעשה לתבה – archa bude mít světlík

V mišnaické hebejštině znamená termín תיבה“ = מלה = slovo“. Jsou zde míněna slova tvořící Tóru a modlitby. Musíme se snažit, aby slova Tóry a modliteb osvítila naše nitro, proto je musíme pronášet s niterným soustředěním. (Podle Jehudy Arie Lejba Altera, 1847-1905, autora díla שפת אמת“ – Jazyk pravdy“)

 

Midraš také vypráví, že již 120 let před potopou nabádal Hospodin lidstvo k nápravě, ale Jeho slova nebyla vyslyšena. Jediný, kdo bral Boží slova vážně, byl Noe. Bůh mu přikázal, aby zasadil cedry a z jejich dřeva pak udělá archu. Když lidé viděli Noeho, jak z dřevěných desek staví obrovský koráb-archu, ptali se ho proč to dělá. Copak che někam plout? On jim odvětil, že Bůh mu přikázal udělat archu, protože uvede na zemi potopu. Lidé se Noemovi vysmívali a považovali ho za blázna, který se celé dny a měsíce pachtí s nějakou lodí, která nakonec mu bude na nic. Když však potopa začala, vichni tito lidé se chtěli dostat do archy. Tu ale Hospodin povolal lvy a ti obstoupili ze všech stran archu a nedovolili nikomu se k ní ani přiblížit. Pouze Noe se svou rodinou a všemi zvířaty se dostali do archy.

8,1

ויזכר אלהים את נח ואת כל חיה ואת כל בהמה אשר אתו – Bůh však pamatoval na Noeho i na všechnu zvěř a všechen dobytek, který byl s ním..

Když si Hospodin vzpomněl na spravedlivého člověka, aby jej zachránil, tak záchrana přichází také pro prosté lidi i pro stvoření, která jsou na nižší úrovni než člověk, v našem případě pro zvířata. Proč je tomu tak? Protože tito všchni jsou k tomuto spravedlivému připoutáni a jsou mu podřízeni. Proto i na ně se vztahuje Boží záchrana. (Podle slov rabiho z Lublinu)