Parašat hašavua TOLDOT (Gn 25,19-28,9)

Parašat hašavua TOLDOT (Gn 25,19-28,9) 5.00/5 (100.00%) 12 ohodnocení

1 tora25,19    ואלה תולדות יצחק בן אברהם אברהם הוליד את יצחק. – Toto je rodopis Abrahamova syna Izáka, Abraham zplodil Izáka.

Minulá paraša Chajej Sara končí slovy: „על פני כל אחיו נפל – (Izmael) se položil proti všem svým bratřím“. Hebrejské slovo „“נפל lze přeložit také jako „padl“, tedy: „(Izmael) padl před všemi svými bratry“. Ve smyslu „padl“ chápe slovo „נפל“ také středověký halachista a komentátor Jákov ben Ašer (1269-1343), zvaný podle svého díla též. בעל הטורים Ten tvrdí, že když na konci dní padne Izmael (Izmael – označení pro Izmaelovy potomky, t. j. muslimské Araby), zazáří slunce Mesiáše, syna Davidova, jenž je potomkem Izáka, syna Abrahamova. 26,15

וכל הבארות אשר חפרו עבדי אביו….סתמום פלשתים- A všechny studně, které vykopali služebníci jeho otce… Pelištejci zasypali. Tóra nás tímto příběhem chce poučit, že dílo, které bylo vykonáno přímo rukama cadiků-spravedlivých, tak na něm tito zanechali část své nejvyšší svatosti a proto jejich dílo nemůže nikdo zničit. Avšak zde kopali studny pouze služebníci spravedlivých, nikoliv sami spravedliví a proto Pelištejci mohli tyto studně zasypat a naplnit prachem. (Podle díla בכורי אביב Abrahama ben Jakoba Bika, 1835-1902)

26,15

Pelištejci zasypali všechny studně, které vykopali Abrahamovi služebníci… a naplnili je prachem. A odtud se učíme, že tyto studně jsou narážkou na prozelyty, které Abraham konvertoval. Díky krásným slovům je mohl přivést k poznání Hospodina a oni přijali židovství tak, jak studna přijímá vodu. Po Abrahamově smrti přišli Pelištejci a sváděli tyto konvertity, aby se opět věnovali modloslužbě. To je ono „a naplnili je prachem“. Izák však znovu kopal studně, t.j. vrátil ony konvertity zpět a učil je cestám Všemohoucího, budiž požehnán. (Podle pozdní sbírky midrašů מעם לועז rabína Jakoba Kuliho, asi 1689-1732)

26,22

ויחפר באר אחרת ולא רבו עליה ויקרא שמה רחבות ויאמר כי אתה הרחיב ה‘ לנו. – A vykopal další studni, o tu se již nepřeli. Pojmenoval ji Rechovot (to je Prostorná) a řekl: „Teď už nám Hospodin poskytl prostor…“ První dvě studně jsou narážkou na první dva Chrámy, kdy měli nepřátelé sílu je zničit. (První Chrám byl zničen kvůli třem hříchům: kvůli modloslužbě, sexuální bezuzdnosti a vraždám – עבודה זרה, גלוי עריות ורצח a druhý kvůli jednomu, neopodstatněné nenávisti – שנאת חינם). Avšak třetí studna symbolizuje třetí Chrám, který bude v budoucnu zbudován. Za jeho dnů nebudou již synové Izraele hřešit a nebude nepřítele, který by jej zbořil. (Podle slov Rambana a dalších učenců)