Nanotechnologie: Izraelští vědci vyrobili nejmenší menoru na světě, okem není viditelná 5.00/5 (100.00%) 19 ohodnocení

nejmenší menora na světě vedle lidského vlasu

Nejmenší chanukiji, chanukovou menoru, vyrobili u příležitosti letošní Chanuky vědci z fyzikální laboratoře Hebrejské univerzity v Jeruzalémě. Chanukije o velikosti zrnka prachu ukazuje revoluční schopnosti laboratorního systému Nanoscribe.

Laboratoř Centra Petera Brojde pro inovativní inženýrství a počítačové vědy (Peter Brojde Center for Innovative Engineering and Computer Science) se zaměřuje na aplikaci vědeckých objevů do přelomových technologií.

V rámci svého špičkového výzkumu se laboratoř nedávno stala domovem prvního a jediného systému Nanoscribe v Izraeli. Studenti doktorského studia Yossi Kabessa a Ido Eisenberg nedávno tímto systémem, aby předvedli jeho schopnosti při konstrukci nepatrných trojrozměrných struktur, vyrobili nejmenší chanukiji na světě.

Mikroskopická menora, která je vysoká méně než desetinu milimetru a je prostým okem neviditelná, je postavena z bloků o velikosti 100 nanometrů (0,1 mikrometru, tj. jedné desetitisíciny milimetru).

nejmenší menora na světě

Jak uvádí ředitel Brojdeho centra profesor Aharon Agranat, jeho laboratoř se specializuje na technologické průlomy, označované jako „heterogenní integrace“, které v jednom systému spojují různé schopnosti jako jakou přenositelnost, citlivost, zpracování dat a komunikace.

Schopnosti systému Nanoscribe jsou pro laboratoř zásadní při vývoji inovativních „heterogenně integračních“ technologií, které mají velmi praktické využití.

Příkladem potenciálu této technologie je vytvoření fyzického rozhraní mezi zařízeními na zpracování elektronických signálů a optoelektronickými zařízeními. S takovouto technologií by bylo možné vybudovat nový typ sítě, schopné vnímat své okolí a přímo jej ovlivňovat. Tento průlom by přinesl revoluci na poli medicíny, životního prostředí, vojenství a boje proti terorismu.

Jiná průlomová technologie, při jejímž vývoji může systém Nanoscribe Brojdeho laboratoři pomoci, je známa jako „laboratoř v čipu“, tedy miniaturní systém, který umožňuje provádění chemických a biologických procesů a fyzických měření vzorků o velikosti od nanolitrů do mikrolitrů, tj. od miliardtin po miliontiny litru.

Při využití „laboratoře v čipu“ se možné namísto posílání pacientů nebo jejich vzorků do laboratoře k odběru dostane laboratoř k pacientovi a pošle výsledky sítí ke zdroji k vyhodnocení a přijetí vhodných opatření. I když tato technologie již existuje, není podle profesora Agranata ještě zdaleka využíván její revoluční praktický potenciál a výrobní technologie systému Nanoscribě může být základním kamenem pro vývoj nezbytných komplexních kombinovaných systémů.

sc

Článek je překladem ze zpravodajského webu Arutz Sheva – Israel National News, a to World’s Tiniest Menorah Built By Hebrew U Lab.

2 komentáře u „Nanotechnologie: Izraelští vědci vyrobili nejmenší menoru na světě, okem není viditelná“