Uzavřena přelomová dohoda o propojení Rudého moře a Mrtvého moře

Uzavřena přelomová dohoda o propojení Rudého moře a Mrtvého moře 4.97/5 (99.39%) 33 ohodnocení

spojení Rudé moře - Mrtvé moře
spojení Rudého moře a Mrtvého moře

Izrael, Jordánsko a Palestinská správa včera podepsaly třístranné memorandum o výstavbě dlouho očekávaného propojení mezi Rudým mořem a Mrtvým mořem a o sdílení vody.

Projekt spojení Rudého a Mrtvého moře potrubím má přinést miliony metrů krychlových pitné vody a současně zlepšit stav vysychajícího Mrtvého moře. Dohoda o sdílení pak pomoci všem  zúčastněným racionálněji využívat vodní zdroje.

Dohodu slavnostně podepsali ve Světové bance ve Washingtonu izraelský ministr regionální spolupráce Silvan Šalom (Silva Shalom), jordánský ministr vody a zavlažování Hazem Nasser a ministr vody Palestinské správy Šadád Atili (Shaddad Attili). Informují o ní všechna izraelská, jordánská a palestinskoarabská média.

„Jedná se o historickou dohodu, která naplňuje sen mnoha let a sen Herzlův. Tato dohoda je nejvyššího diplomatického, ekonomického, environmentálního a strategického významu,“ prohlásil Silvan Šalom.

„Jsem potěšen, že investice let dosáhla kýženého cíle a bude přínosem Izraeli a obyvatelům celého regionu. Dalšími cíly projektu jsou výroba elektřiny využitím výškových rozdílů mezi Rudým mořem a Mrtvým mořem a rozvoj turistické infrastruktury,“ dodal.

podpis dohody o spojení Rudého a Mrtvého moře
podpis dohody o spojení Rudého a Mrtvého moře

Kanál Rudé moře – Mrtvé moře by podle očekávání měl stát 300 až 400 milionů dolarů, tj. mezi 6 až 8 miliardami českých korun, které mají být získány od dárcovských zemí, filantropických zdrojů a finančních zdrojů Světové banky. Celý projekt včetně desalinačního závodu a hydroelektrárny pak má stát okolo 10 miliard dolarů, tj. okolo 200 miliard korun.

Celý projekt by měl být dokončen během 4 až 5 let.

Do roka by mělo být vyhlášeno mezinárodní výběrové řízení na výstavbu prvního potrubí na jordánském území podél Aravského údolí.

Potrubí by mělo celkově být dlouhé 180 kilometrů.

Z Akabského zálivu by se mělo ročně odčerpat okolo 200 milionů metrů krychlových vody.

Pitná voda se bude vyrábět v desalinačním závodě v jordánské Akabě, v blízkosti izraelského letoviska Eilat. Izrael by měl pro město Eilat a obce ve vyprahlém oblasti Araba ročně získat 30 až 50 milionů metrů krychlových vody, Jordánsko pro své jižní oblasti okolo 30 milionů.

Izrael bude z Galilejského jezera (jezera Kineret) na severu země ročně poskytovat Jordánsku 50 milionů metrů a územím Palestinské správy v Judeji a Samaří 30 milionů krychlových vody.

Izraelská vodohospodářská společnost Mekorot má podle Dohod z Osla povinnost dodávat Palestinské správě ročně 31 milionů metrů krychlových vody, ale v současnosti dodává již okolo 52 milionů.

Dohoda mezi Izraelem, Jordánskem a Palestinskou správou je tak jakousi formou „směnné smlouvy“, podle níž Jordánsko pomůže Izraeli s vodou pro jeho jižní oblast, zatímco Izrael Jordánsku a palestinskoarabské autonomii s vodou pro jejich sever.

Přibližně 100 milionů metrů krychlových značně slané vody, která bude vedlejším produktem odsolování v Akabě, by mělo odtéci 4 potrubími do Mrtvého moře, jehož hladina leží okolo 427 metrů pod hladinou moře, takže voda z Rudého moře do něj bude proudit přirozeně. Jedná se o určitou formu testování, protože původně projekt počítal s 400 miliony metrů krychlových rudomořské vody.

Nicméně ne všichni byli a jsou projektem nadšeni. Skupiny ochránců životního prostředí sice na jednu stranu upozorňují, že Mrtvé moře by při současném stavu mohlo vyschnout už kolem roku 2050, současně ale varují, že značný přísun vody z Rudého moře může citlivý ekosystém Mrtvého moře poškodit.

Geolog a biolog izraelského Vědeckého centra Mrtvého moře a Aravy (Dead Sea and Arava Science Center) Eli Raz navíc upozornil na to, že Mrtvé moře ročně ztrácí okolo 1 miliardy metrů krychlových vody, zatímco tento projekt navrátí jen okolo 10 % takto ztrácené vody. „Jako symbol je to velmi dobré. Ale ve vztahu k Mrtvému moři, k deficitu, k vodní rovnováze, je to nic,“ řekl.

V minulosti diskutovaný projekt spojení Rudého moře nebo Středozemního moře s Mrtvým mořem velkým kanálem zůstává v současnosti nerealizovatelný kvůli vysokým nákladům a neodhadnutelným dopadům na životní prostředí.