Paraša BEŠALACH (Ex 13,17 – 17,16)

Paraša BEŠALACH (Ex 13,17 – 17,16) 5.00/5 (100.00%) 25 ohodnocení

1 toraŠabat, kdy čteme tuto parašu, nazýváme „Šabat šira“, neboť obsahuje Mojžíšovu píseň díkuvzdání Hospodinu za zázračnou záchranu před faraónovým vojskem. Tehdy Hospodin rozdělil Rákosové moře a Izraelci přešli po jeho dnu na východní břeh a mořské vody byli zprava i zleva podobné hradbě. Egyptští pronásledovatelé se za nimi hnali, a když byli uprostřed moře, Hospodin vrátil mořské vody zpět a všichni Egypťané s válečnými vozy a koni se tam utopili. Poté Mojžíš a všichni synové Izraele zapěli děkovnou píseň, kterou nazýváme též שירת הים – Píseň moře (15. kapitola). Mojžíšova píseň je ukázkou nejstarší hebrejské poezie.

Paraša začíná slovy „ויהי בשלח פרעה את העם…. – I stalo se, když farao propustil národ….“  Je otázka: Židé jsou národem – עם nebo náboženskou obcí – עדה? Odpověď je: Židé jsou národem a zároveň náboženskou obcí. Jedno od druhého nelze oddělit. V tomto kontextu vyprávěl vrchní haifský rabín v.v. Šaar Jašuv Kohen, že po vzniku Státu Izrael Vrchní izraelský rabinát potvrdil text modlitby za stát, v níž se praví, že Stát Izrael je „ראשית צמיחת עאולתנו – prvním výhonkem našeho vykoupení“. Mladý rabín Šaar Jašuv Kohen se tehdy zeptal svého učitele, prvního vrchního aškenázského rabína Izraele, Jicchaka Haleviho Herzoga (1888-1959), odkud berou jistotu, že to tak je? Třeba má pravdu szatmárský rebe,reb Joiliš. Rabín Herzog mu prý tehdy odpověděl: „Když uvidíš postavený dům a zasazený strom, není lepšího důkazu, že se vykoupení přibližuje.“

13,18

וחמשים עלו בני ישראל מארץ מצרים – ….a ozbrojeni vytáhli synové Izraele z egyptské země.

Je ještě jeden výklad slova „חמשים – chamušim“, a to, že toto slovo znamená „pětinu“. V době předposlední egyptské rány, v době tmy, čtyři pětiny synů Izraele zahynuly a pouze jedna pětina jich vyšla z Egypta.

 imagesFW01C6EEV této paraše je též náznak na svátek TU bi-ŠVAT, na NOVÝ ROK STROMŮ, který zahájíme ve středu večer, 15.ledna.

Náznak najdeme v Maře, kde se projevil kritický nedostatek vody, národ neměl co pít, neboť tam byla hořká voda a reptal proti Mojžíšovi. Bůh ukázal Mojžíšovi dřevo – עץ, které on hodil do hořké vody a voda se stala sladkou-pitnou. 15. kapitola, 25. verš.Ve 27. verši této kapitoly se uvádí, že synové Izraele potom přišli do Élimu, kde bylo dvanáct pramenů vody a 70 palem. To je druhý náznak v paraše na TU bi-ŠVAT.

Kabalistický strom života
Kabalistický strom života