Charedi rabíni zakázali studentům ješiv sloužit v izraelské armádě

Charedi rabíni zakázali studentům ješiv sloužit v izraelské armádě 4.58/5 (91.58%) 19 ohodnocení

příslušníci jednotky Nachal Charedi
příslušníci jednotky Nachal Charedi

Rabínské rady Degel HaTora, Agudat Jisrael a Šas po společném jednání v neděli večer oznámily, že studentům židovských náboženských škol je zakázáno sloužit v Izraelských obranných silách.

Oznámení je vážnou překážkou pro úsilí izraelské vlády zapojit charedi-zbožné muže buď do povinné vojenské nebo do náhradní civilní „národní“ služby.

„Rady učenců Tóry požadují, aby úřady okamžitě zrušily rozhodnutí výboru (Knesetu) o vynucování odvodů studentů ješiv k vojenské službě a vyzývá všechny studenty, aby se žádným způsobem nenechali odvádět do armády, nepodléhali žádným lichotkách ani trestům a nespolupracovali s armádními středisky pro začleňování charedim, ale namísto toho se usilovně ve dne i v noci věnovali svému studiu,“ uvádí se v prohlášení.

„Chvějeme se v obavách před hrozným znesvěcením B*žího jména a urážkou Tóry, které tato záležitost vyvolává. Obáváme se následků a bolí nás pokračující zastrašování světa Tóry,“ pokračuje prohlášení.

Rabíni pohrozili, že pokud bude zákon přijat ve své současné podobě, rady se znovu sejdou a zváží, zda mají uložit studentům ješiv, aby ignorovali povolávací rozkazy.

Nová verze zákona předpokládá, že neuposlechnutí příkazu dostavit se k odvodu by nebylo trestáno vězením, ale citelnými finančními sankcemi.

Současný zákon pohlíží na toho, kdo se nedostaví k odvodu, jako na dezertéra, kterého je oprávněna zatknout vojenská policie. K takovým případům ale došlo zatím jen výjimečně. Drtivá většina charedi-zbožných mužů, kteří v posledních dvou letech dostali příkazy dostavit se k odvodu, těchto příkazů uposlechla.

Za jak závažnou charedi komunita považuje otázku odvodů ukazuje to, že uskutečnilo společné zasedání všech tří charedi rad, k čemuž ještě dosud nikdy nedošlo.

společné jednaní Rady učenců Tóry Šas, chasidské Agudat Jisrael a litvácké Degel HaTóra
společné jednaní Rady učenců Tóry Šas, chasidské Agudat Jisrael a litvácké Degel HaTóra
společné jednaní Rady učenců Tóry Šas, chasidské Agudat Jisrael a litvácké Degel HaTóra
společné jednaní Rady učenců Tóry Šas, chasidské Agudat Jisrael a litvácké Degel HaTóra
společné jednaní Rady učenců Tóry Šas, chasidské Agudat Jisrael a litvácké Degel HaTóra
společné jednaní Rady učenců Tóry Šas, chasidské Agudat Jisrael a litvácké Degel HaTóra

Některé významné osobnosti charedi světa ale varují před vyhrocenou reakcí charedim z obavy, že jen polarizuje situaci v izraelské společnosti a naopak posílí tu část společnosti, která trvá na rovném sdílení břemene vojenské služby, tedy na povinné vojenské nebo náhradní civilní službě i pro charedi muže.

Například představitelé sefardské charedi strany Šas, mající 11 křesel ve 120členné Knesetu, varovali před pořádáním „pochodu milionu mužů,“ k němuž vyzývali někteří aktivisté. Předseda strany Arje Deri (Aryeh Deri) v rozhovoru pro charedi web Kikar HaŠabat řekl, že hlavní proponent povinné služby charedim, ministr financí a předseda strany Ješ Atid (Budoucnost existuje) Jair Lapid (Yair Lapid) „touží po vítězství“ a „tento druh demonstrace pomůže jen nepřátelům Tóry.“

Velmi ostře, mnohem ostřeji než kdokoliv z izraelské charedi komunity, se proti návrhu zákona vyjádřil minulý týden při své návštěvě Izraele antisionistický satmarský rebe Aaron Teitelbaum. „Zlí z Izraele se shromáždili, aby se pokusili nás oddělit od Tóry, aby (židovský lid) zapomněl na Tebe, na Tóru. Slibujeme, že Ti zůstaneme věrní v každé situaci, včetně sebeobětování. S radostí půjdeme do vězení, obdržíme vražedné mlácení, ale neoddělíme se od Tóry. Prožili jsem mnoho let v diaspoře, od inkvizice až po Osvětim, ale naši otcové a otcové našich otců nás naučili obětovat i naše životy pro Tebe a pro svatou Tóru,“ prohlásil Teitelbaum pateticky, než se zase sebral a odcestoval do USA.

7 komentářů u „Charedi rabíni zakázali studentům ješiv sloužit v izraelské armádě“

  1. Nelíbí se mi to,co pak tito zbožní lidé zapoměli,že jsme naši zemi ,Erec získali s B-ží pomocí bojem našich předků a že už s úcty k našim praotcům je povinností bojem bránit zemi nám danou.

  2. Tomas: je třeba připomenout, že pokud uvádíte s „Boží pomocí“ pak nelze zapomenout, že Boží vůle je také studium Tóry. Bez udržení tradice není místo pro židovský národ v Erec Jisrael.
    Max: „…Teitelbaum pateticky, než se zase sebral a odcestoval do USA.“ trochu úcty by neškodilo, především rabbi Teitelbaum a ono sebral se … je snad přebytečné…“ . Bez ohledu na sympatie či antipatie.

    1. Popravdě řečeno, když jsem si ten článek poprvé přečetl, tak jsem si té drobné jízlivosti v závěru nevšiml. Ale když teď o tom píšete, tak jsem přemýšlel, proč tam ta větička o sebrání se a odcestování do USA je… Není to třeba narážka na to, že rabe plamenně slibuje, jak zůstane věrný B-hu a Tóře včetně sebeobětování, ale tím slibem vlastně zavazuje jen své satmarské chasidy v Izraeli, neb on sám si bude poklidně odpočívat v USA? Je to takové divné prohlášení. Kdyby to vyřkl třeba vojenský důstojník, tak bych očekával, že sám bude stát v čele útoku či obrany – a ne, že slavnostně slíbí bojovat a pak se uchýlí hluboko za linie bojů. Nebylo by to koneckonců poprvé, co nějaký satmarský rebe nejprve zakázal svým věrným včas prchnout a nechal je hrdinně čelit utrpení… aby sám včas sbalil kufry a zmizel do bezpečí.

      1. Rebe má to přesvědčení, že tady (v Izraeli) nemůže žít, protože dosud nepřišel Mesiáš, Stejně to viděl i např. i Lubavičský rebe, ten sem ani nejel. Ale od té doby, kdy jsem viděla před jedním operačním sálem v jedné nemocnici diskrétní tabulku že vybavení toho operačního sálu věnoval Satmarský rebe, tak se na něj dívám jinak. Rozhodně s tím jeho postojem mám menší problém, než s postojem Ben Gurionova syna, který manažuje v New Yorku nějaký hotel.

        1. Však já se na rebeho nezlobím za to, že žije v USA. Mě jen baví to, jak hřímá o tom, jak jsou připraveni satmarští snášet veškeré útrapy, zatímco sám si sedí v bezpečí a v pohodlí v cizině. Jestlipak bude ty své chasidy finančně zachraňovat, pokud poslechnou jeho výzvu k nesmiřitelnému odporu i k civilní službě a přijdou tak o veškeré sociální dávky od izraelského státu?
          Kdyby rebe žil v Izraeli a ty předpokládané sankce za odporování zákonu se ho dotkly, pak ani nepípnu. Ale takhle prostě jen káže vodu a pije víno… A hecuje jiné k nepředloženostem.

  3. Vzpomněl jsem si na příběh:“Nějaký pohan přišel k Šammajovi a řekl mu:´Učiň mě židem (proselytou),avšak s tou podmínkou,že mě naučíš celou Tóru,zatímco já budu stát na jedné noze.´Šammaj to považoval za drzost a poté ho vyhnal stavební kostkou,kterou měl v ruce.Tentýž pohan přišel k Hillelovi s tím samým.Hillel mu řekl:Co nechceš aby druzí dělali tobě,to nedělej ty jim (Co je ti nemilé,nedělej nikomu jinému),to je celá Tóra,a vše ostatní je komentář.Nyní jdi a uč se.(BT Šab. 31a). 😉

  4. K Haně Mayer: Copak Tóra vylučuje boj o život , nikoliv !Když tradice tak se vším!Je čas modliteb stejně ja ko čas boje -To jjetaké vůle H-spodina! ❗

Komentáře nejsou povoleny.