Izraeli hrozí schválení zákona o eutanazii

Izraeli hrozí schválení zákona o eutanazii 5.00/5 (100.00%) 7 ohodnocení

anestetikaIzraeli hrozí přijetí zákona, o němž by si leckdo těžko představil, že by jej zákonodárci židovského státu mohli podpořit – zákona o eutanazii (המתת חסד). Návrh zákona, předložený poslancem Oferem Šelachem (Ofer Shelan) ze strany Ješ Atid (Budoucnost existuje), projednal tuto neděli ministerský výbor pro legislativu a pro přijetí se vyslovila kromě Šelacha také poslankyně Zahava Gal-On z krajně levicové strany Merec. Proti byl ministr pro záležitosti seniorů Uri Orbach zestrany Bajit Jehudi (Židovský domov), který se proti schválení návrhu také následující den odvolal.

Poslanec Šelah chce v nadcházejících dnech návrh zákona předložit k prvnímu čtení v Knesetu.

Pokud by zákon byl přijat, dával by lékařům právo doporučit „ukončení života“ umírajících osob. Umírající pacient by musel vyjádřit přání zemřít dvakrát, a to v rozmezí alespoň dvou týdnů a za přítomnosti dvou svědků. Nakonec by pacient musel podepsat, pokud toho je schopen, žádost a poté by lékaři připravili proceduru ukončení života – poskytli by pacientovi smrtící anestetika.

V Izraeli od 6. prosince 2005 platí Zákon o právu umírajícího pacienta (חוק החולה הנוטה למות התשס“ו), umožňující lékařům tzv. pasivní eutanazii, tedy v případě nevyléčitelně nemocných pacientů ukončení pokusů o léčbu. Pasivní eutanazie – ač ji stát umožňuje – je nicméně v rozporu s židovským náboženským právem.

Podle Uriho Orbacha by se přijetím nového zákona stala ze smrti komodita. „Smrt by se stala komoditou nebo službou poskytovanou občanům. Ubozí lékaři by nyní museli smrtelně nemocným pacientům poskytovat smrt stejně jako lékařskou péči. Jedná se o falešný liberalismus, podle nějž dokud má zákazník svobodnou vůli, o všem lze jednat. Jakákoliv jiný hodnota: sociální, náboženská, právní je tváří v tvář volbě jednotlivce odmítána,“ napsal na svoji facebookovou stránku. „Mé srdce je se smrtelně nemocnými, ale existuje také debata o tom, co lze povolit v rámci právního rámce, jaká je role lékařů a rodiny a zda ‚práva jednotlivce‘ jsou jediným určujícím faktorem z hlediska práva,“ dodal.
Ostře záměr zavést zabíjení pacientů na jejich přání odsoudili poslanci charedi-zbožných stran.

Předseda poslaneckého klubu Sjednoceného judaismu Tóry (Jahadut HaTora) Menachem Eliezer Mozes uvedl, že zákon „znovu prokazuje, že tato vláda má jediný cíl a tím je zničení všech židovských hodnot. Vláda ztratila respekt ke svatosti života, charakteristickému znaků Židů po celou dobu existence národa. Nahání mráz, že jen 70 let poté, kdy Němci poprvé zavedli koncept ‚milosrdného zabíjení‘ chromých, nemocných a starých, my sami bychom akceptovali stejný přístup.“
Poslanec sefardské strany Šas Jákov Ašer (Yaakov Asher) řekl, že „vláda dnes překročila červenou linii a rozšiřuje svoji válku z války proti svatosti judaismu i na válku proti svatosti samotného života. Je načase provést ‚milosrdnou smrt‘ této vlády.“

Podle ředitele Schlezingerova institutu, rabiho Dr. Mordechaje Halperna, by přijetí zákona znamenalo, že stát schvaluje sebevraždu – anebo vraždu. „Pokud začneme sami rozhodovat o tom, zda si život zaslouží záchranu, otevíráme tím diskusi o tom, které života ‚stojí za to‘ zachraňovat a které ne.“ Bude-li eutanazie zavedena, nebude síly, která by zastavila pád společnosti po šikmé ploše, dodal. „Zákon umožní společnosti ukončit životy těch, kdo ‚nezapadají.‘ Lékaři budou sami sobě zákonem. Vražda se stane normálním, akceptovaným skutkem,“ dodal.

Podstatu odporu vůči zavedení eutanazie nejlépe vystihl aškenázský vrchní rabín Izraele, rabi David Lau: „Lékař má léčit, ale i pokud není schopen uzdravit, nemá oprávnění zabít. Může dávat prostředky proti bolesti, a když se smrt blíží tak dokonce i ve vysokých dávkách, ale nesmí zabít.“