Den lásky 15. Av

Den lásky 15. Av 5.00/5 (100.00%) 9 ohodnocení

loveZítra, v pondělí 11. srpna je podle židovského kalendáře 15. den měsíce avu. Jedná se o lidový svátek, který původně slavili mladí lidé v okolí Jeruzaléma v době druhého Chrámu. Dnes mnozí nazývají tento den ne zcela výstižně יום האהבה – Den lásky.
V Mišně, traktát Taanit 4:8, se uvádí: Řekl raban Šimon ben Gamliel: Izrael neměl hezčích svátků než Patnáctého avu a Dne smíření, o nichž jeruzalémské dívky vycházejí v bílých šatech, které si vypůjčily, aby neuvedly do rozpaků ty, které je nemají (tak hezké)…. Jeruzalémské dívky tedy vycházejí a tancují na vinohradech, a co říkávaly? „Mládenče, pozdvihni své oči a podívej se, kterou si vybereš? Nehleď na krásu, ale měj na zřeteli rodinu (z jaké rodiny pochází). „Klamavá je líbeznost, pomíjivá krása, žena, která se bojí Hospodina, dojde chvály“ (Př 31,30). A Písmo říká: „Dejte jí z ovoce jejích rukou, ať ji chválí v branách její činy“ (Př 31,31). A tak se uvádí: „Vyjděte a pohleďte, sijónské dcery, na krále Šalomouna, na korunu, jíž ho korunovala jeho matka v den jeho svatby, v den radosti jeho srdce“ (Pís 3,11). „V den jeho svatby“ – to je darování Tóry. „V den radosti jeho srdce“ – to je postavení Chrámu, nechť bude zbudován rychle, ještě za našich dnů. Prostě řečeno: Bylo zvykem, že v tento den dívky tančily na vinohradech v okolí Jeruzaléma, kam přicházeli mládenci, aby si z nich vybrali svou budoucí nevěstu.

Naše tradice spojuje tento den ještě s dalšími dobrými událostmi. Například v tento den se zahajovalo vinobraní, proto se slavil na vinohradech. V tento den přestali synové Izraele umírat na poušti (Jeruz. Talmud, Taanit 4). Tak skončilo čtyřicetileté období putování Izraele Sinajskou pouští (Nu 14,27-35). Tento den skončil zákaz, který zakazoval, aby se ženy vdávaly za příslušníky jiného kmene, než z kterého pocházely, aby dědictví otců jednoho kmene nepřecházelo do vlastnictví kmene jiného (Nu 36,6-7). Den, kdy bylo opět povoleno Benjamínovcům se ženit s dívkami z jiných izraelských kmenů (Sd 21,15-24). Celý kmen Benjamín byl dočasně vyobcován a bojkotován ostatními izraelskými kmeny kvůli vraždě, kterou spáchali na jedné ženě z Betléma Benjamínovci z Gibeje (Sd 19,1-30).
15. avu povolil císař Hadrián pochovat Židy, kteří padli při obraně poslední Bar Kochbovy pevnosti Bejtar roku 135 o.l. Na památku této události bylo požehnání pojídle – ברכת המזון doplněno o pasáž „הטוב והמטיב – dobrý a dobré činící“. „“הטוב – Hospodin je dobrý, neboť učinil zázrak a těla padlých v Bejtaru nezapáchala. „“והמטיב – Hospodin je dobré činící, neboť způsobil, že padlí mohli být důstojně pohřbeni (traktát Berachot 48b).
Na TU be-Av se v synagógách nemodlíme tachanun a v případě pohřbu o tomto dni, nepronášíme smuteční projevy.

imagesUPZ25P6S