Izraelští křesťané mohou přestat být Araby a stát se Aramejci

Izraelští křesťané mohou přestat být Araby a stát se Aramejci 5.00/5 (100.00%) 21 ohodnocení

aramejští křesťané

Izraelští křesťané se nově budou moci v úředních dokumentech označit za Aramejce, nikoliv za Araby, jak tomu bylo dosud. Umožňuje to rozhodnutí izraelského ministra vnitra Gideona Saara ze 17. září 2014, které je výsledkem mnohaletého úsilí některých izraelských křesťanů.

Letos v únoru schválil Kneset zákon, umožňující právní rozlišování mezi muslimskými a křesťanskými Araby a uznávající poprvé v dějinách Izraele křesťanské Araby za samostatnou menšinu.

Izraelský ministr vnitra Saar nyní oficiálně uložil Úřadu pro obyvatelstvo, přistěhovalectví a hranici (PIBA), aby umožňoval hlásit se úředně k aramejské národnosti, včetně uvedení této národnosti v identifikačních průkazech.

V dopise řediteli PIBA Amnonu Ben-Amimu Saar uvedl, že „obdržel tři stanoviska, podle nich existence aramejské národnosti je jasná a zřejmá, tak jak to vyžaduje rozhodnutí Nejvyššího soudu.“

„Podmínky vyžadované (soudním) rozhodnutím k prokázání existence národnosti jsou splněny – včetně historického dědictví, náboženství, kultury, původu a jazyka,“ uvedl ministr s tím, že „registrační úředníci musejí být instruováni v souladu se Zákonem o registru obyvatel, že obyvatelům, kteří se poprvé registrují do Registru obyvatel a kteří požádají o zaregistrování aramejské národnosti, to musí být umožněno.“

Izraelští Arabové tvoří 1,5 miliony okolo 20 % občanů Izraele. Křesťanů je mezi nimi okolo 160.000, takže představují přibližně 10 % izraelských Arabů. Část z nich zastává arabské nacionalistické postoje a hlásí se k arabské, resp. palestinské identitě, další část je ale vstřícná ke Státu Izrael, což se v posledních letech projevuje i zvýšeným zájmem o službu v Izraelských obranných silách. Vojenská služba je přitom pro arabské občany Izraele dobrovolná.

Podmínkou k možnosti hlásit se k aramejské národnosti je znalost aramejštiny a příslušnost k maronitské, řecké pravoslavné, řeckokatolické, syrské katolické nebo pravoslavné aramejské církvi, což se týká přibližně 130 ze 160 tisíc izraelských křesťanů.

Křesťanské aramejské sdružení (Christian Aramaic Association) v prohlášení rozhodnutí ocenilo s tím, že bude pro Izrael „velmi přínosné“ a jedná se o nápravu „dlouhotrvající chyby.“

Aramejsky hovořily po staletí mnohé komunity a etnické skupiny po celé Levantě, včetně židů a raných křesťanů. Také část Svitků od Mrtvého moře, biblická Kniha Danielova a většina Babylonského i Jeruzalémského Talmudu jsou psány v některém z dialektů aramejštiny.

Řada odborníků je přesvědčena i Ježíš hovořil především aramejsky a aramejština je využívána v liturgii hned několika východních pravoslavných církví.

Nadšeně rozhodnutí o uznání aramejské národnosti přivítal také otec Gabriel Nadaf, předák křesťanské izraelské komunity, podle nějž se jedná o „nápravu historické nespravedlnosti, která chybně označovala izraelské občany východního křesťanského původu za ‚křesťanské Araby‘, ačkoliv kromě hovorového jazyka nemají absolutně žádnou spojitost s arabským nacionalismem.“

„Všichni křesťané ze 133 tisíc křesťanů, kteří žijí v Izraeli a patří k některé z východních církví, mohou nyní být zařazeni mezi Aramejce,“ jásal otec Nadaf, který jako ředitel Izraelského křesťanského odvodového fóra prosazuje vojenskou službu křesťanských Izraelců v Izraelských obranných silách.

Uznání aramejské národnosti nadšeně uvítal také další předák aramejské křesťanské komunity v Izraeli, major (v záloze) Izraelských obranných sil Šádí Chalul Rišo (Shadi Halul Risho), který rozhodnutí označil za „historickou změnu ve vztazích mezi křesťany a židy ve Státě Izrael.“

Nutno dodat, že křesťanští Izraelci, loajální ke státu, jsou terčem verbálních útoků arabských Izraelců. Otci Nadafovi je pravidelně vyhrožováno násilím a smrtí, arabští poslanci izraelského parlamentu – chránění imunitou – jej označují za „agenta sionismu, kteří usiluje o rozdělení Arabů.“

„Cítíme se ve Státě Izrael bezpečně a považujeme se za občany státu se všemi s tím spojenými právy, stejně jako povinnostmi,“ odpovídá na to otec Nadaf.