Paraša NOACH (Gn 6,9-11,32) – šabat roš chodeš (novoluní)

Paraša NOACH (Gn 6,9-11,32) – šabat roš chodeš (novoluní) 5.00/5 (100.00%) 5 ohodnocení

1-tora6,9
נח איש צדיק תמים היה בדורותיו – Noe byl muž spravedlivý, bezúhonný ve svém pokolení.
Komentátor Raši (1040-1105) vysvětluje na základě talmudického traktátu Sanhedrin 108a co to znamená, že Noe byl spravedlivým a bezúhonným ve svém pokolení. Uvádí, že jsou učenci, kteří spatřují v tomto verši pochvalu pro Noema, neboť Noe musel být morálně velmi silný, aby zůstal v tak zkaženém lidském společenství člověkem spravedlivým a bezúhonným. Ať se dělo cokoliv, nenechal se ovlivnit špatným chováním ostatních lidí. Na druhou stranu jsou učenci, kteří v tom spatřují Noemův nedostatek. Pokud by totiž Noe žil v Abrahamově generaci, nikdo by jej za spravedlivého a bezúhonného nepovažoval. Noe se přeci Abrahamovi v bezúhonnosti a spravedlivosti nemůže vůbec vyrovnat.

6,14
עשה לך תבת עצי גפר – Udělej si archu z cypřišového dřeva. Lidé se Noemovi vysmívali a utahovali si z něj, když viděli, jak usilovně archu (koráb) staví. Když jim říkal, že Bůh se rozhodl zničit vše živé na zemi a uvést na ni potopu, nevěřili mu a považovali jej za blázna. Nakonec se přece začali obávat o svůj osud, ale místo aby se zlepšili, rozhodli se Noemovu archu zničit. Tu Hospodin nechal archu obstoupit lvi, aby ji hlídali a chránili před zničením. (midraš Tanchuma, Noach).

Midraš Pirkej d’rabi Eliezer uvádí, že kromě Noema a jeho rodiny, se během potopy z lidí zachránil jen bášanský král Og, kterého vzal Noe do archy poté, když mu přísahal, že bude navěky sloužit Noemovi a jeho potomkům.

9,20
ויחל נח איש האדמה ויטע כרם – I začal Noe obdělávat půdu a zasadil vinici. Když Noe zasadil první keříček vinné révy, přišel satan a ptal se ho, co na té půdě bude pěstovat. Noe mu odvětil, že vinnou révu. Satan se ho zeptal, zda by nemohl být Noemovým společníkem a Noe, nevěda nic, s tím souhlasil. Co potom satan udělal? Přivedl k vinohradu ovci, lva, opici a prase. Postupně je zabil a jejich krví polil půdu vinohradu. Proto člověk, který pije více vína než je zdrávo, tak se zpočátku chová jako krotká ovečka, potom je odvážný jako lev, pak se šklebí jako opice a nakonec se válí ve špíně jako prase. (Midraš Tanchuma, Noach)cimg4992-450x337

Tento šabat je roš chodeš – první den měsíce chešvan. Po ranní amidě se vsuvkou „jaale ve-javo“ recitujeme poloviční Halel. Pak z aron ha-kodeše vyjmeme dva svitky Tóry. Z prvního čteme pro sedm vyvolaných mužů parašu Noach a z druhého svitku pro maftíra předčítáme pasáž z Nu 28,9-15. Haftara je pro novoluní – z knihy proroka Izajáše 66,1-24. Také modlitba musaf je na šabat roš chodeš.