Chanuka 5775

Chanuka 5775 5.00/5 (100.00%) 28 ohodnocení

ChanukiaZítra večer (v úterý 16.12.) rozsvítíme první Chanukové světlo, podívejme se proto na svátek z poněkud méně obvyklého pohledu. Když se učíme o Chanuka, klasifikujeme tento svátek společně se svátkem Purim jako svátek mladý, který není uveden v Tóře. Skutečně v Tóře není uveden svátek Chanuka, ale na druhou stranu v Tóře nalezneme mnoho náznaků, pro to, že tento svátek bude v budoucnosti slaven. Jaké jsou to náznaky? Především známý komentář k tomu, že Aron, Mojžíšův bratr při rozdělování odpovědností v přenosném Chrámu byl ustanoven odpovědným za Menoru, což se mohlo zdát jako cosi, co není podstatné, a snad by se slušelo, aby Mojžíšův bratr byl pověřen něčím významnějším. Odpověď je na tuto otázku je právě Chanuka, i léta po té, kdy přestane existovat nejen přenosný svatostánek, ale i Chrám, ponesou si Židé přenesené světlo z Chrámového svícnu sebou na své cestě diasporou. Druhý výklad s nímž si dovoluji čtenáře seznámit je složitější, vztahuje se k světlu které je na samém počátku stvoření a to je ono světlo o němž hovoří Genesis 1,3 prvotní pro nás dnes skryté světlo. Ve verši 14 nalezneme opět zmínku o světle, které odděluje den od noci, to je světlo, které známe. Kam zmizelo ono první světlo z třetího verše, které umožňovalo Adamovi, stvořenému šestého dne vidět vše a pamatovat si vše co viděl na celé zemi. Toto neobyčejné světlo však bylo s koncem šabatu Adamovi odebráno, protože porušil Boží přikaz. Ono velké skryté světlo zářilo pro člověka pouhých 36 hodin, od stvoření Adama do dokonce šabatu. A pak jej Bůh uschoval a učinil pro nás nedostupným. Nyní si připomeňme kolik Chanukových světel rozsvěcujeme – 36 (nepočítáme 8 sluhů, šamašů, kterým chanuková světla zažíháme). Dostáváme se tak ještě k samému počátku stvoření odkud čerpáme sílu při zapalování chanukových světel. Zapalujeme světlo v srdcích, a oheň ve svícnu. Tak se zpívá i v písničce באנו חושך לגרש בידינו אור ואש – Přišli jsme vyhnat temnotu, v našich rukou je světlo a oheň. Slovo חושך , (temnota) je složeno ze stejných písmen jako slovo שוכח (zapomenutí) což nám má připomenout že temnota znamená zapomnění. Zapomnění tedy opuštění židovských tradic chtěli Řekové, když nežádali od Židů nic jiného, než aby se vzdali tří příkazů svého náboženství, tedy obřízky, šabatu a novoluní, podle nějž se určuje čas svátků a nového roku. Nevadilo jim studium Tóry, které však bez praktické aplikace jejích příkazů pro židovský život ztrácí význam. Proto Řekové a mnozí jiní zakázali to co tvoří tři principy židovské existence totiž duši (obřízku), místo (šabat) a čas (novoluní). Svátek Chanuka trvá 8 dní, vždy je v něm šabat a také během svátku začíná nový měsíc tevet. Studium Tóry je projev rozumu dodržování jejích principů je věcí srdce. Rozum analyzuje, ale srdce sjednocuje a přibližuje Bohu. I proto je poselství svátku stále tak naléhavé, navrací nás k samému ideálu stvoření.