Paraša BO (Ex 10,1 – 13,16)

Paraša BO (Ex 10,1 – 13,16) 5.00/5 (100.00%) 7 ohodnocení

1 tora10,1
ויאמר ה‘ אל משה בא אל פרעה – Řekl Hospodin Mojžíšovi: Vejdi k faraónovi…
Komentátor Raši uvádí: Vejdi k faraónovi, aby si jej varoval.
10,2
ולמען תספר באזני בנך ובן בנך… וידעתם כי אני ה‘ – A ty abys mohl vypravovat svým synům i vnukům… a poznáte, že já jsem Hospodin.
Budete-li do srdcí svých synů a vnuků vštěpovat vědomí o Hospodinově velikosti, vy sami budete duchovně růst a vystupovat výše, k většímu poznání Hospodina…. „a poznáte, že já jsem Hospodin.“ (Podle díla תולדות אדם rabiho Jehošuy z Ostrowa, 1819-1873)

10,8-11
מי ומי ההולכים? …בנערינו ובזקנינו נלך בבנינו ובבנותינו…נלך …. לא כן לכו נא הגברים ועבדו את ה’…. – Faraon se zeptal Mojžíše: „Kdo všechno má jít?…“ Mojžíš odvětil: „Půjdeme se svou mládeží i se starci, půjdeme se svými sny a dcerami… půjdeme. Faraon jim však odpověděl: „Kdepak! Vy, muži si jděte a služte Hospodinu…“
Podobně jako faraon se choval stát do listopadové revoluce 1989. Například, měl-li někdo pozvání na mezinárodní vědecký kongres na Západě, tak pokud bylo vše v pořádku a měl štěstí, mohl vyjet do kapitalistické ciziny. Jeho žena a děti však povolení vycestovat nedostaly. Byla to taková pojistka, že se dotyčný „nezapomene vrátit“ z kapitalistické ciziny do ČSSR.
12,23
ופסח ה‘ על הפתח – Hospodin ty dveře pomine.
Nebesa zachrání člověka, pokud se předtím v jeho srdci otevře alespoň tak malinká skulinka jako je ouško jehly, kterou by do jeho srdce mohlo vejít pokání. Podobně se vyjadřují učenci v midraši Šir ha-širim Raba 5:2:, kteří citují Hospodina, jenž říká: „Otevřte mi skulinku jako ouško jehly a já vám otevřu bránu jako do sálu.“ Nejdříve se v lidské srdce musí alespoň trošičku pootevřít k pokání a poté Bůh člověku pomůže a zachrání jej. Synové Izraele však byli tak pohrouženi do těžké otrocké práce a do rituální nečistoty egyptského galutu, že jejich srdce nebyla schopna se ani malinko pootevřít pokání a návratu k Bohu – lachzor bi-tšuva. V tomto případě se nad nimi Hospodin slitoval a nehledě na to, že nevšla dříve iniciativa ze strany synů Izraele, otevřel jim Bůh bránu vykoupení z egyptského otroctví. O tom hovoří tento verš „Hospodin ty dveře pomine“. Hospodin pominul ty dveře, které měli nejdříve otevřít synové Izraele. Bůh se nad nimi však slitoval a otevřel jim brány vykoupení.
(Podle díla בוצינא דנהורא rabína Barucha ben Jechiela Michla z Medzibože, 1753-1811).