Paraša CAV (Lv 6,1 – 8,36) – šabat hagadol

Paraša CAV (Lv 6,1 – 8,36) – šabat hagadol 5.00/5 (100.00%) 7 ohodnocení

1 toraŠabat před Pesachem nazýváme šabat hagadol neboli velký šabat. Název šabatu je odvozen ze závěrečných slov haftary, kterou čteme z knihy proroka Malachiáše (3,4-24):
הנה אנכי שולח לכם את אליה הנביא לפני בוא יום ה‘ הגדול והנורא.
Hle, posílám k vám proroka Elijáše, dříve než přijde den Hospodinův veliký a hrozný.
Je již odvěkou tradicí, že o tomto šabatu káže rabín o zákonech svátku Pesach. Tématem jeho kázání bývá mnohdy problematika pesachového kašrutu.

6,2
זאת תורת העולה… – Toto je řád (učení – nauka) zápalné oběti. … Toto je řád (učení-nauka) zápalné oběti. Zápalná oběť bude na ohništi na oltáři po celou noc až do rána…“
Verš nám chce říci, že ten, kdo se učí Tóře, stoupá morálně stále výše, podobně jako kouř zápalné oběti stoupá k nebesům. Oběť bude na ohništi na oltáři po celou noc. Co je to noc? To je temná černá noc galutu-vyhnanství, kdy neexistuje Chrám a tudíž nemůžeme přinášet oběti.
Naším „přinášením obětí“ je soustavné učení Tóry, zvláště pasáží, v nichž se píše o obětech. Co je to do rána? To je až do doby, kdy začne svítat nad Izraelem a bude znovu postaven Chrám. Tehdy již bude možné obětovat opravdové zápalné oběti Hospodinu.

6,6
„Oheň na oltáři bude stále udržován, nesmí vyhasnout.“ V traktátu Joma (kap. 4, halacha 6) Jeruzalémského talmudu se píše, že nesmí vyhasnout ani během cesty (putování pouští). Oheň na oltáři symbolizuje správné chování a jednání člověka. Člověk, který je doma a jehož život ubíhá „ve vyšlapaných kolejích“, ve známém prostředí, kdy je obklopen jemu známými a blízkými lidmi, je mnohem méně zranitelnější a neupadne tak lehce do osidel hříchu. Lidé, kteří ho znají a jsou mu na blízku, ho budou chránit před tím, aby sešel se správné cesty a sklouzl na šikmou plochu.
Situace je však zcela jiná, pokud je člověk na cestě, mimo svůj domov a dostane se do míst, kde nikoho nezná a kde není nikoho, kdo by ho upozornil na to, že například jeho chování není právě teď v souladu s Tórou a Božímy zákony. V takovém případě může člověk velmi rychle sklouznout na šikmou plochu. Aby se tak nestalo, musí být na cestě mnohem více opatrnější a kontrolovat stále své jednání a aby v jeho srdci i na cestě „hořel oheň jako na oltáři“.