K nastupující Chanuce

K nastupující Chanuce 5.00/5 (100.00%) 17 ohodnocení

imagesZítra večer, po skončení šabatu – 25. kislevu (כ“ה כסלו) v 17.10 hodin zapalujeme první chanukové světlo.

Svátek Chanuka je jediný ze svátků, o němž není zmínka ani v Tóře a ani v jiných biblických knihách. Uveďme však, že přece jenom se v Tóře vyskytuje náznak na Chanuku. Například v hebrejském originálu 25. slovo v Tóře je slovo אור“ – světlo“

בְּרֵאשִׁ֖ית בָּרָ֣א אֱלֹהִ֑ים אֵ֥ת הַשָּׁמַ֖יִם וְאֵ֥ת הָאָֽרֶץ׃ וְהָאָ֗רֶץ הָֽיְתָ֥ה תֹ֨הוּ֙ וָבֹ֔הוּ וְחֹ֖שֶׁךְ עַל־פְּנֵ֣י תְה֑וֹם וְר֣וּחַ אֱלֹהִ֔ים מְרַחֶ֖פֶת עַל־פְּנֵ֥י הַמָּֽיִם׃ וַיֹּ֥אמֶר אֱלֹהִ֖ים יְהִ֣י א֑וֹר.

Nebo také v knize Numeri 33,6-30, paraša „Masej“.  Cesta synů Izraele z Egypta do Erec Jisrael je vyznačena 42 zastávkami či stanovišti, kde se synové Izraele utábořili: 1.Sukot 2. Etam 3. Pí Hachirot 4. Mara 5. Elim 6. Rákosové moře 7. poušť Sin 8. Dofka 9. Aluš 10. Refidim 11. poušť Sinaj 12. Kivrot Hataava 13. Chacerot 14. Ritma 15. Rimon Perec 16. Livna 17. Risa 18. Kehelata 19. Har Šafer 20. Charada 21. Makhelot 22. Tachat 23. Tárach 24. Mitka 25. Chašmóna.

Tedy 25. zastávka byla CHAŠMÓNA.

CHANUKA nám začíná 25. kislevu a vůdci povstání byli Hasmonejští – Chašmonajim. Tady máme zcela jasný náznak na datum počátku Chanuky a na hrdiny povstání – Hasmonejské.

O Chanuce se zmiňuje například talmudický traktát Šabat 21b, v němž je popsán zázrak s olejem:

Když Řekové vešli do Chrámu, znesvětili všechny zásoby čistého olivového oleje používaného na zapalování světel v sedmiramenném chrámovém svícnu – menoře. Když po čase Makabejští ovobodili Jeruzalém a vyčistili Řeky a židovskými helelnisty – mitjavnim znesvěcený Chrám, hledali čistý , hledali čistý olej, kterým by mohli zažehnout světla menory. Nakonec našli jen malý džbánek čistého oleje, který rozlili do kahánků menory. Jeho množství by vydrželo ve svícnu hořet pouze jeden den, ale stal se zázrak a olej hořel celých osm dní. Můžeme tedy říci, že první den olej hořel přirozeně a dalších sedm dní hořel již zázračnou silou. Tak by vlastně zázrak trval pouze sedm dní. Proč tedy slavíme Chanuku osm dní a ne sedm ? Je též druhé objasnění, které to vysvětluje. Množství oleje v džbánku by za normálních podmínek vydrželo hořet 24 hodin. Makabejští rozdělili celé množství oleje v džbánku na osm částí a každý den nalili do kahánků menory pouze jednu osminu celkového množství oleje a tato osmina vydržela hořet celý den. Proto se konal zázrak s olejem i prvního dne.

Hlavním pramenem uvádějícím boje Hasmonejských proti tyranii seleukovského krále Antiocha IV. Epifana ( 175-164 př.o.l.) jsou apokryfní knihy První a Druhá Makabejských, které můžeme dnes číst v moderním českém překladu pod názvem APOKRYFY, které vydalo pražské nakladatelství Kalich roku 1985.

Všem čtenářům a příznivcům portálu eretz.cz přejeme CHANUKA SAMEACH – חנוכה שמח

1 komentář u „K nastupující Chanuce“

Add Comment Register



Napsat komentář