Paraša VAETCHANAN (Dt 3,23-7,11)

Paraša VAETCHANAN (Dt 3,23-7,11) 5.00/5 (100.00%) 8 ohodnocení

Tento šabat po půstu 9. avu nazýváme Šabat nachamú neboli Šabat utěšení podle prvních slov haftary, která začíná slovy: „נַחֲמוּ נַחֲמוּ, עַמִּי – Utěšte, utěšte můj národ…“ (Izajáš 40,1). Proč prorok uvádí dvakrát slovo „נַחֲמוּ“? Vysvětlit to lze tak, že první נחמו se vztahuje k utěšení po zničení I. jeruzalémského Chrámu (586 př.o.l.) a druhé “ נַחֲמוּ“ se vztahuje k utěšení po zboření II. jeruzalémského Chrámu (70 o.l.).Slovo „ואתחנן“ má v gematrii číselnou hodnotu 515. Mojžíš se 515 krát modlil k Hospodinu, aby mu umožnil vstoupit do zaslíbené země. Hospodin vyslechl jeho prosebné modlitby, ale odvětil mu, že to není jeho soukromá záležitost, ale záležitost celého národa synů Izraele. Kdyby to byla pouze jeho osobní prosba, vyhověl by jí. Na východním břehu Jordánu, naproti Jerichu, totiž po čtyřiceti dlouhých letech končí zázračné vedení – הנהגה נסית , které představovali Mojžíš, Áron a Miriam. Za Jordánem, v Erec Jisrael mu přichází na směnu přirozené vedení – Jehošua bin Nun. V zemi Izraele bude Hospodin svému lidu pomáhat, ale národ již sám bude muset dobývat tvrdou prací svůj chléb vezdejší. Hospodin přestal sesílat manu a křepelky, se smrtí Miriam zmizela také její zázračná studna, z níž synové Izraele čerpali vodu.

וְאַתֶּם֙ הַדְּבֵקִ֔ים בַּֽיהוָ֖ה אֱלֹֽהֵיכֶ֑ם חַיִּ֥ים כֻּלְּכֶ֖ם הַיּֽוֹם 4,4 – Ale vy, kteří jste se přimkli k Hospodinu, svému Bohu, jste dodnes všichni živi.“  Ve svatých knihách se píše, že 248 slov, která tvoří tři odstavce Šemá Jisrael (Dt 6,4-9, Dt 11,13-21, Nu 15,37-41), dávají sílu 248 orgánům lidského těla. Je však pravda, že tři odstavce Šema Jisrael tvoří poze 247 slov, proto ihned po posledních slovech třetího odstavce dodáme ještě slovo „אמת-pravda“, která se přidá k slovům „Hašem Elohejchem emet“, tím se nám počet doplní na 248. To je ono slovo, které nám naznačuje verš „ואתם הדבקים בה‘ אלוהיכם …“ Přidali jsme slovo „אמת“, jehož písmena v jiném pořádku tvoří slovo „אתם-vy“, tedy vy patříte Hospodinu, svému Bohu. Když toto slovo „אמת“ řeknete na konci Šemá Jisrael, získáte „vy všichni život do dnešních dnů“. Písmena slova „אמת-אתם“ budou dodávat životodárnou sílu všem 248 orgánům vašeho těla. (Podle díla דגל מחנה אפרים, které napsal Moše Chajim Efrajim ze Sadilkova,1742-1800, vnuk Baal Šem Tova).

וְהָהָ֞ר בֹּעֵ֤ר בָּאֵשׁ֙ עַד־לֵ֣ב הַשָּׁמַ֔יִם 4,11  – A hora planula ohněm až do samých nebes. „A hora“ to je Tóra, která byla dána na hoře Sinaj. „Planula ohněm“ to je, že planula ohněm obrovského nadšení. „Až do samých nebes“ – až do samého středu lidského srdce, kdy se působením Tóry promění v „nebeské srdce“. (Podle slov rabiho Henycha Lewina, cadika z Alexandrowa).

אָֽ֠נֹכִי עֹמֵ֨ד בֵּין־יְהוָ֤ה וּבֵֽינֵיכֶם֙ 5,5 – Já jsem stál mezi Hospodinem a vámi… Rabi Menachem Mendel z Kotsku (1787-1859) vykládal tento verš takto: אָֽ֠נֹכִי – to je ego, které je v člověku stojí mezi Hospodinem a vámi. Lidské ego je to, které odděluje člověka od Boha. Když je člověk zasažen přemrštěným egem, není schopen vytvořit vztah s Bohem.

כַּבֵּ֤ד אֶת־אָבִ֨יךָ֙ וְאֶת־אִמֶּ֔ךָ כַּֽאֲשֶׁ֥ר צִוְּךָ֖ יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֑יךָ 5,16 Cti svého otce a matku, jak ti přikázal Hospodin, tvůj Bůh. Naši učenci říkali, že pokud otec přikáže svému synovi, aby porušil přikázání-micvu Tóry, nesmí ho syn poslechnout, neboť „ty a tvůj otec jste mě povinni ctít“. Syn nemůže ctít přání rodiče, pokud toto je v rozporu s Tórou.