Dnes večer zapalujeme první chanukové světlo – tato Chanukie je u Západní stěny v Jeruzalémě již připravena.
Archiv pro štítek: Chanuka
Paraša MIKEC (Gn 41,1-44,17) a konec svátku Chanuka
וַיְהִ֕י מִקֵּ֖ץ שְׁנָתַ֣יִם יָמִ֑ים וּפַרְעֹ֣ה חֹלֵ֔ם 44,1 – Po dvou letech se stalo, že farao měl sen. Slovo קֵּ֖ץ znamená „konec“. Když se schyluje ke konci lidského života a člověk se bude zanedlouho vyznávat ze svých činů na nebesích před nejvyšším Soudcem, tak mnoho let jeho života bude odpovídat pouze několika málo dnům. Podobně jako máme v textu Tóry: שְׁנָתַ֣יִם יָמִ֑ים což doslova je „dva roky dny“. Proč tomu tak je? Neboť se člověku započtou pouze ty dny, kdy se zabýval učením Tóry, modlitbami a plněním micvot. Ostatní dny jeho života, během nichž se člověk nezabýval plněním micvot se ztratí, jako by nebyly. Tak se léta promění v dny.
Pokračovat ve čtení “Paraša MIKEC (Gn 41,1-44,17) a konec svátku Chanuka” »
Pozdrav z hasmonejské doby

Nedlouho před svátkem Chanuka byla nalezena část kamenné mísy z hasmonejského období, na níž je vyryto hebrejským kvadrátním písmem jméno הרקנוס (Hyrkanos). Mísu objevili během archeologických vykopávek, které probíhají na parkovišti Giv’ati v Davidově Městě (עיר דוד) v Jeruzalémě. Hyrkanos bylo v hasmonejském období běžně užívané jméno. Jmenovali se tak i dva představitelé hasmonejské dynastie – kníže Jochanan Hyrkanos I. (134-104 př.o.l.), který byl vnukem Matitjáše Hasmonejského, jenž zahájil ve vesnici Modi’in povstání proti tyranii Antiocha IV. Epifana. Dalším byl král Jochanan Hyrkanos II. (67, 63-40 př.o.l.), syn krále Alexandra Jannaje a královny Salomé Alexandry. V Izraelské správě památek (רשות העתיקות) se pokoušejí rozluštit, kdo byl onen Hyrkanos, jehož jméno je vyryto na kamenné míse staré asi 2100 let. Jednalo se o prostého obyvatele Jeruzaléma nebo o aristokrata? Dr. Doron Ben Ami z Izraelského Památkového úřadu a profesorka Ester Eshel z Bar Ilanovy univerzity uvádějí, že část nalezené mísy je nejstarším příkladem používání nádob z vápence (křídy) v Jeruzalémě. Takové nádoby používali převážně Židé, protože kamenné nádoby nepřijímají rituální nečistotu – טומאה.
K nastupující Chanuce
Zítra večer, po skončení šabatu – 25. kislevu (כ“ה כסלו) v 17.10 hodin zapalujeme první chanukové světlo.
Svátek Chanuka je jediný ze svátků, o němž není zmínka ani v Tóře a ani v jiných biblických knihách. Uveďme však, že přece jenom se v Tóře vyskytuje náznak na Chanuku. Například v hebrejském originálu 25. slovo v Tóře je slovo אור“ – světlo“
בְּרֵאשִׁ֖ית בָּרָ֣א אֱלֹהִ֑ים אֵ֥ת הַשָּׁמַ֖יִם וְאֵ֥ת הָאָֽרֶץ׃ וְהָאָ֗רֶץ הָֽיְתָ֥ה תֹ֨הוּ֙ וָבֹ֔הוּ וְחֹ֖שֶׁךְ עַל־פְּנֵ֣י תְה֑וֹם וְר֣וּחַ אֱלֹהִ֔ים מְרַחֶ֖פֶת עַל־פְּנֵ֥י הַמָּֽיִם׃ וַיֹּ֥אמֶר אֱלֹהִ֖ים יְהִ֣י א֑וֹר.
U Davidovy věže v Jeruzalémě objevena mince z doby krále Antiocha IV. Epifana

Bronzovou minci z doby vlády krále Antiocha IV. Epifana náhodně objevili v Jeruzalémě nedlouho před Chanukou izraelští archeologové.
Minci zahlédla hlavní konzervátorka, archeoložka Orna Kohen (Orna Cohen), mezi kameny u zdi v archeologické zahradě jeruzalémského Muzea Davidovy věže (Migdal David, מגדל דוד, Tower of David) před několika týdny při pravidelném konzervačním zabezpečení. Peníz se nacházel u hasmonejské zdi, které protínají střed dvoru citadely, poblíž základny věže vybudované v době Jonatana a Šimona, bratrů Judy Makabejského. Zeď byla nedávno poškozena bouřkou či dětmi.
Osmé chanukové světlo v Mea Šearim

Včera večer (13.12.2015) zapálili věřící poslední, osmé chanukové světlo. Svátek končí dnes se západem slunce, ale světlo svátku nás provází celým rokem.
Menora v zrcadlení
Chodit čtyřicet let bosky rozviřovat pouštní prach
aby všechny malověrné opustila jistá chandra
nalézat tu radost od níž stačí i jen pouhý stín
umanutě držet víru žít ji znovu stále znovu
kdykoliv a kdekoliv a celý den a celý rok
aniž by z ní zbyla pouhá gesty vyztužená mantra
kdo ví kolik bude třeba ještě dalších nových slok
ukovaných v ohni času z poctivého prvokovu
nu tak dobrá toho roku budiž každý živý syn
Chanukový svícen v dětské nemocnici Schneider v Petach Tikvě
Zaměstnanci dětské nemocnice Schneider vytvořili pro malé pacienty, kteří musí trávit svátek v nemocnici chanukový svícen ze 4000 nafukovacích balónků a umístili jej tak, aby byl vidět z každého pokoje.
Benjamin Netanjahu: Nemůžeme se proti zlu bránit, pokud s ním nemůžeme bojovat (+ video)

Předseda izraelské vlády dnes zapálil druhou chanukovou svíci s vojáky jednotky Duvdevan (Třešeň, דובדבן) Izraelských obranných sil. Spolu s ním byli přítomni ministr obrany Moše Jaalon (Moshe Yaalon), zástupce náčelníka generálního štábu generálmajor Jair Golan (Yair Golan), velitel divize brigádní generál Lior Karmeli (Lior Carmeli) a velitel jednotky Duvdevan plukovník K.
Benjamin Netanjahu: Jako kdysi Makabejští i dnes Izrael bojuje proti temnotě, temnotě radikálního islámu a terorismu (+ video)
Předseda izraelské vlády Benjamin Netanjahu dnes při příležitosti zapálení první chanukové svíce u Západní zdi v Jeruzalémě pronesl projev, jehož záznam a překlad přinášíme.
Před 2.200 roky povstala hrstka židovských bojovníků a porazila tehdejší globální impérium. Bylo to ještě před vzestupem Říma a řecká seleukovská říše byla tehdy silná, velmi silná a – za vlády Antiocha IV. – velmi krutá. Byla opravdovou hrozbou naší jednotě a naší velikosti. Makabejci bojovali v první řadě za obnovení této (duchovní) nezávislosti, ale nespokojili se jen s tím. Část lidu chtěla, aby se s tím spokojili. Ale tomu oni nebyli nakloněni. Bojovali za obnovení politické nezávislosti. Chápali, že bez politické nezávislosti neexistuje šance na zajištění nezávislosti duchovní.
Chanuka 5776
V nedělní podvečer, 6. prosince jsme zahájili osmidenní svátek Chanuka – svátek světel – חג האורים. Chanuka je svátek, který slavíme na památku vítězství Makabejských v boji proti tyranií seleukovského krále Antiocha IV. Epifana (175-164 př.o.l.). První chanukovou svíčku zapalujeme pomocí šamaše-služebníka na pravé straně chanukije. Tento první den pronášíme při zapalování prvního chanukového světla tři požehnání: 1. „lehadlik ner šel chanuka“, 2. „šea asa nisim la’avotejnu“ a 3. „šehechejánu“.
Pokračovat ve čtení “Chanuka 5776” »
Paraša VAJEŠEV (Gn 37,1-40,23)
37,2
אלה תולדות יעקב יוסף בן שבע עשרה שנה…. Toto je rodopis Jákobův. Sedmnáctiletý Josef….
Povinností každého Žida je nespokojit se s tím, čeho již dosáhl, ale chtít stoupat stále výše v učení Tóry. Dnes bychom řekli, že jeho povinností je stále dychtit po svém zdokonalení jak v duchovní, tak v mravní rovině. Žid nesmí ve svých znalostech „stagnovat“ a být spokojený s tím, co již dosáhl. Musí stále své něco doplňovat, přidávat a tím přispívat k rozvoji svého intelektu, prostě stále něco להוסיף . Právě jméno Josef má svůj původ ve slovesu להוסיף (přidat). Proto také Josef se nespokojil s tím, co v duchovní a morální úrovni získal od svých předků Abrahama, Izáka a Jákoba, ale snažil se stoupat stále výše a výše, byť byl podroben velmi těžkým zkouškám, v nichž ale se ctí obstál. Proto se mu také dostalo přívlastku „Spravedlivý – הצדיק“.
Pokračovat ve čtení “Paraša VAJEŠEV (Gn 37,1-40,23)” »