Parašat Šmini (Lv 9,1 – 11,47)

TóraLv 9,1

ויהי ביום השמיני…. Bylo pak osmého dne, tu zavolal Mojžíš Árona, jeho syny…

Paraša začíná slovesem „היה – byl“. Sloveso však je ve formě budoucího času „יהי – bude“, ale před ním stojí „ו“, které nazýváme vav consecutivum, a to mění  čas slovesa z budoucího na minulý, proto: „Bylo pak osmého dne…“

Toto vav consecutivum vytváří jakousi spojnici mezi minulostí a budoucností.

V minulosti jsme měli sedm pastýřů – רועים שבעה – Abrahama, Izáka, Jákoba, Josefa, Mojžíše, Árona a Davida. Osmým pastýřem, kterého v budoucnu povolá Hospodin, bude námi očekávaný Mesiáš – משיח.

Pokračovat ve čtení “Parašat Šmini (Lv 9,1 – 11,47)” »

Parašat Cav (Lv 6,1 – 8,36), šabat zachor

TóraŠabat před Purimem nazýváme šabat Zachor. Vyndaváme z aron ha-kodeš dva svitky Tóry a z druhého svitku předčítáme osmému vyvolanému muži-maftírovi tři verše z páté knihy Mojžíšovy 25,17-19. „Vzpomeň, co ti učinil Amálek na cestě, když jste táhli z Egypta…..“

Na jednu stranu, když každoročně před Purimem čteme tyto tři verše, tak se může zdát, že si stále Amáleka připomínáme a tím mu vlastně děláme „reklamu“. Micva je vymazat Amáleka zpod nebes a ne nezapomenout na něj. Micva je však nezapomenout na to, co nám Amálek učinil.

Pokračovat ve čtení “Parašat Cav (Lv 6,1 – 8,36), šabat zachor” »

Paraša Vajikra (Lv 1,1 – 5,26)

TóraTento šabat (12. března) jsme začali v synagógách číst třetí knihu Mojžíšovu, která se v naší tradici také nazývá תורת כהנים – Učení (Řád) kněží.

Třetí kniha Mojžíšova začíná výčtem různých druhů obětí: Oběť zápalná – עולה (1. kap.), oběť moučná – מנחה (2. kap.), oběť pokojná (míru) – שלמים (3.kap.), oběť za neúmyslný hřích – חטאת (4. kap.) a oběti za další různá neúmyslná provinění – אשם(5. kap.).

Pokračovat ve čtení “Paraša Vajikra (Lv 1,1 – 5,26)” »

Paraša Pekudej (Ex 38,21-40,38)

Ex 38,21
Toto je součet (použitého materiálu na stavbu) příbytku, příbytku svědectví….
Proč Mojžíš dělá výčet materiálu, např. zlata, stříbra a mědi, které synové Izraele darovali na stavbu příbytku svědectví? Přece sám Hospodin svědčí o Mojžíšově důvěryhodnosti: „Ne tak je to s mým služebníkem Mojžíšem, důvěryhodným v celém mém domě“ (Nu 12,7). Naši učitélé říkali, že Mojžíš slyšel různé pomlouvače, jak říkají: „Podívejte se na něj, jak ztloustl, podívejte, jak zbohatl z našich darů na stavbu příbytku.“ Mojžíš nechtěl, aby se pomluvy – לשון הרע rozšiřovaly mezi lidem, proto přikázal seznámit syny Izraele s množstvím materiálu, který byl použit na stavbu. Člověk musí být „čistý“ jak před Hospodinem, tak před bližními.

Pokračovat ve čtení “Paraša Pekudej (Ex 38,21-40,38)” »

Parašat Vajakhel (Ex 35,1 – 38,20)

TóraEx 35,1
Mojžíš připomíná celé pospolitosti synů Izraele povinnost dodržovat šabat – den odpočinku. Kdo poruší zákon o sobotním odpočinku, zemře. (Jedná se o znesvěcení šabatu na veřejnosti). Ustanovením, které Tóra zakazuje, je rozdělávání ohně o šabatu.
Proč právě zde, v úvodu, nám Mojžíš připomíná svatost soboty, naši povinnost ji světit a neznesvěcovat ji zakázanými činnostmi (pracemi)? V následujících kapitolách je popisována práce na budování svatyně – stanu setkávání a jejího vnitřního vybavení. Mnoha lidem se budování stanu setkávání může zdát tak svatým úkolem, že svatost soboty je oproti tomu druhořadá. Stavba svatyně má podle nich přednost před šabatovým odpočinkem. Opak je však pravdou! Není nic tak svatého, co by mohlo předčít svatost šabatu. Jedině záchrana lidského života – פקוח נפש je přednější než šabat. V tomto případě je člověk dokonce povinen porušit svatost šabatu, aby zachránil život jiného člověka. Nutno však připomenout, že i to se řídí přísnými pravidly, aby nedošlo k „dalšímu zbytečnému“ porušení šabatu, kdy již pominulo bezprostřední nebezpečí ohrožení života.

Pokračovat ve čtení “Parašat Vajakhel (Ex 35,1 – 38,20)” »

Parašat Ki Tisa (Ex 30,11-34,35)

TóraEx 30,11-15
כי תשא את ראש בני ישראל…. ונתנו איש כופר נפשו לה“…. מחצית השקל תרומה לה“….. העשיר לא ירבה והדל לא ימעיט ממחצית השקל.
Když budeš zjišťovat počet synů Izraele…. ať dá každý Hospodinu výkupné za svou duši… půl šekelu je oběť pozdvihování Hospodinu…. Bohatý nebude dávat více a chudý nedá méně než půl šekelu.

Je zajímavé, že slovo „bohatství – עושר“ se v Tóře vyskytuje pouze jednou, v Gn 31,15, kdežto slovo „chudý – עני“ se tam vyskytuje mnohokrát.
Pokračovat ve čtení “Parašat Ki Tisa (Ex 30,11-34,35)” »