Paraša Cav (Lv 6,1 – 8,36)

Tento šabat, který je bezprostředně před svátkem Pesach nazýváme Šabat hagadol (Velký šabat). O tomto šabatu čte maftír – poslední osmý vyvolaný muž k Tóře haftaru z knihy proroka Malachiáše, na jejímž konci se uvádí: „Hle, posílám k vám proroka Elijáše , dříve než přijde den Hospodinův veliký a hrozný (jom Hašem hagadol ve-hanora)“. Šabat před Pesachem a příchod proroka Elijáše nám připomínají dvě osvobození. Pvním osvobozením bylo fyzické osvobození našich předků z egyptského otroctví – geulat Micrajim, které bylo později završeno osvobozením duchovním, t. j. přijetím Tóry na Sinaji. Toto osvobození však není absolutní. Po něm přijdou další diaspory a útisk. Úplné a konečné osvobození židovského národa nazýváme geula šlema, které se bude vyznačovat příchodem Mesiáše, vzkříšením mrtvých a znovuvybudováním jeruzalémského Chrámu. Nástup této eschatologické doby přijde ohlásit prorok Elijáš, o němž se Malachiášova kniha zmiňuje.

Pokračovat ve čtení “Paraša Cav (Lv 6,1 – 8,36)” »

Tel Aviv chce veřejnou dopravu o šabatu

izraelský autobus (ilustrační foto)
izraelský autobus (ilustrační foto)

Členové městské rady Tel Avivu – prvního židovského města postaveného sionisty – schválili v pondělí návrh, aby veřejná doprava jezdila ve městě i o šabatu. Oznámil to Kanál 10 izraelské televize.

Návrh, předložený zástupcem krajně levicové strany Merec (Meretz), byl přijat 13 hlasy proti 7 a podpořil jej i starosta Ron Chuldaj (Ron Huldai, רון חולדאי).

Pokračovat ve čtení “Tel Aviv chce veřejnou dopravu o šabatu” »